שאלה: מאת גניה אפרת: אני קשורה לחסידות חב"ד ובעלי יותר מחובר לרבי נחמן, הוא קורא מספר שנים את 'התיקון הכללי'. לפני כשלוש שנים הייתי באומן, ובזמן שעשיתי וידוי דברים לפני רבנו, הרגשתי שרבי נחמן נתן לי הרגשה של "את יכולה לסמוך עלי". אני יודעת שכל מה שמגיע לי זה לפי חשבונות שמים והשם הוא צדיק, ואני מקבלת את הכל בשמחה, אך בכל זאת אני נמצאת בעצבות. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר שלח י"ז סיון התשע"ג
שלום רב אל אפרת תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. את צריכה לדעת ששתי החסידויות הם לא מנוגדות אחד לשניה, אדרבה, ידוע גודל האהבה שהיה בין רביז"ל לבין הבעל התניא זי"ע, וקרא אותו שר האלף וכו', והפליג מאד במעלתו, ולכן אסור שיהיו ביניכם וויכוחים בענין החסידויות וכו', הבעל צריך לחזק את האשה, והאשה צריכה לחזק את בעלה, העיקר לא להכנס במריבות, שזה לא מביא לשום דבר טוב, כמאמרם ז"ל (שמות רבה פרשה ל' סימן י"ז) על הפסוק (שמות כ"א) "כי יריבון אנשים והכה איש את רעהו" – אין דבר טוב ואין שלום יוצא מתוך מריבה, קין לא נגע באחיו אלא מתוך מריבה. ולכן אשרי הבעל והאשה שמוותרים אחד לשני, ולא מתווכחים על שום דבר, ומכל שכן על חסידות וכו', כי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע בא רק לאחד את כלל נשמות ישראל, שיכירו את הקדוש ברוך הוא בגילוי עצם עצמיות אלקותו יתברך וכו', והס"מ מאד פחד ממנו ולכן הוא גרם שיהיו כל המחלוקת והפירודים בין החסידויות וכו. ידוע שהבעל שם טוב הקדוש זי"ע יצא פעם עם תלמידיו ביער, פתאום נעמד על יד אילן אחד, והתחיל לבכות מאד מאד ודפק את ראשו על האילן, והתלמידים עמדו מרחוק ומאד מאד נבהלו, ולא ידעו מה זה ועל מה זה וכו', וכשחזר אליהם הבעל שם טוב הקדוש זי"ע אמר, הס"מ לוחם נגדי מאד קודם ביאת המשיח יקים הרבה מפורסמים של שקר, והראה לתלמידיו על הענפים ועל העלים וכו', ואמר כמו שאתם רואים שעל האילן הזה יש כל כך הרבה עלים וענפים וכו', כך יתרבו המפורסמים של שקר שיטעו את העולם, ועל זה אני בוכה. ובאמת רואים שנתקיים דבריו לצערינו הרב, שזו הגלות הכי גדולה. ולכן אם כבר מתקרבים אל חסידות שיש להם שורשים עוד לפני מאתיים שנה, צריכים לשמוח מאד מאד, ולא להטעות את עצמו, ולכן חבל מאד אשר דייקא בשביל חסידות צריכים לריב הבעל והאשה, אדרבה צריכים לדעת שהחסידות האמיתית מגלה רק את הקדוש ברוך הוא, שאדם ירגיש תמיד את עצם עצמיות אלקותו יתברך שנמצא ואין בלעדו נמצא, וכל דבר קטן הכל מושגח בהשגחה פרטי פרטית. אשרי הבעל והאשה שהם תמיד בשלום ואהבה, ומוותרים אחד להשני, ועוזרים אחד להשני, כי (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שתהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. את צריכה לדעת כי חסידות חב"ד וחסידות ברסלב אף פעם לא היו מתנגדות אחת לשניה, ואדרבה כל אלו שבקיאים בדבר ידעו שבזמנים הכי קשים שהיו תחת הקומניסטים ימח שמם רק חסידי חב"ד וחסידי ברסלב החזיקו מעמד ביהדות במחתרת, ועזרו להפיץ יהדות תחת האף של האנטישמיים הארורים, ולכן לדעתי את לא צריכה לעשות שום עסק מהחילוקי דיעות, ואת צריכה להשתדל שלא יהיו חילוקי דיעות, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (עוקצין פרק ג') לא מצא הקדוש ברוך הוא כלי מחזיק ברכה לישראל אלא השלום, שנאמר (תהלים כ"ט) "הוי"ה עוז לעמו יתן הוי"ה יברך את עמו בשלום". הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|