שאלה: מאת שאול: שלום עליכם וברוכים תהיו. איך אפשר להמשיך הלאה אחרי שנופלים, חוטאים ונכשלים? איך לא רודפים את עצמנו? איך לא נופלים לייאוש ולחרדות? תודה רבה וברכת השם עליכם. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בהעלותך י"ג סיון התשע"ג שלום וברכה אל שאול נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן כ"ו) אצל העולם השכחה היא חסרון גדול בעיניהם אבל בעיני יש בהשכחה מעלה גדולה, כי אם לא היתה שכחה, לא היה אפשר לעשות שום דבר בעבודת השם יתברך. אם היה זוכר כל מה שעבר לא היה אפשר לו להרים את עצמו לעבודתו יתברך בשום אופן, גם היו מבלבלים את האדם מאד כל הדברים שעוברים עליו, אבל עכשיו על ידי השכחה נשכח מה שעבר. ואצלו, אמר רביז"ל הוא הדרך שכל מה שעבר והלך, נפסק והולך לחלוטין ואינו חוזר בדעתו עוד כלל, ואינו מבלבל כלל עצמו עוד במה שכבר עבר והלך וכו'. וענין זה הוא דרך עצה טובה גדולה מאד בעבודת השם יתברך, כי על פי רוב יש להאדם בלבולים רבים וערבוב הדעת מאד ממה שחלף ועבר בפרט בשעת התפלה, שאז באים עליו כל הבלבולים ומערבבים ומעקמים את דעתו ממה שכבר עבר. לפעמים יש לו בלבולים מענין המשא ומתן שלו ועסקי ביתו וכיוצא, באשר כי לא טוב עשה בענין זה וכיוצא וכך היה צריך לעשות וכיוצא בזה הדבר. ויש שמבלבלים אותו בעת עבודתו בתורה או בתפלה וכיוצא, בהפגמים שפגם מקודם באשר שבענין זה לא עשה כהוגן נגדו יתברך וכיוצא בזה הרבה מאד, כאשר ידוע לכל אדם בעצמו. על כן השכחה היא עצה טובה גדולה מאד לזה, שתיכף ומיד שחולף ועובר הדבר, יעביר ויסלק אותו מדעתו לגמרי, ויסיח דעתו מזה לגמרי, ולא יתחיל לחשוב עוד במחשבתו בענין זה כלל. אתה צריך לדעת שעיקר התשובה הוא שאדם עושה התחלה חדשה ושוכח לגמרי מהעבר, מוחק את זה ומעבירו מדעתו לגמרי, וזו שלימות התשובה לעשות בכל פעם התחלה חדשה, וכך אף פעם הוא לא יכנס ביאוש, וכן אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן תל"ז) שבכל פעם כשמגיעים להתבודדות, היינו שמתחילים להתבודד להקדוש ברוך הוא ולהתוודות על כל מה שעבר עליו מקודם וכו' וכו', שטוב שיאמר האדם בשעת ההתבודדות כשמתבודד בינו לבין קונו: "היום אני מתחיל לדבק בך" ויעשה בכל פעם התחלה, כי כל ההמשכות הולכין אחר ההתחלות, ואפילו המחקרים אומרים שההתחלה היא כמו חצי דבר של כל המעשה. נמצא ממה נפשך יעשה בכל פעם התחלה ויאמר "היום אני מתחיל לדבק בך", כי ממה נפשך: אם היה מקודם טוב, עכשיו יהיה טוב יותר, ואם חס ושלום מקודם לא היה טוב, בודאי צריך ומוכרח לעשות התחלה חדשה. וכן אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד) שצריכים לשמור מאד על הזכרון לזכור בעלמא דאתי, ולשמור משכחה שהיא מיתת הלב, היינו אדם צריך להרגיל את עצמו תמיד רק לחשוב ממנו יתברך שזה עיקר התשובה, שהיא תשוב ה', היינו להחזיר את הנשמה למקום שממנו היא באה – ממנו יתברך שהיא חלק אלוק ממעל ממש, שזה סוד התשובה, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ה) שעיקר התשובה לחזור למקום שממנו הוא בא, ומאיפה הוא בא? מחכמה עלאה, היינו ממנו יתברך, ולכן צריך אדם לזרוק את עצמו חזרה תמיד אליו יתברך, ואף שבין כך הוא שוכח ממנו יתברך, כי כל חטא ועוון ופשע שאדם חוטא חס ושלום, מכניס בו כפירות ואפיקורסות, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה לאדם; ואדם צריך תמיד להזכר בו יתברך, וככל שאדם נזכר בזכרון בעלמא דאתי, היינו שמזכיר את עצמו בו יתברך, שכל רגע ודקה ושניה שאדם רק חושב ממנו יתברך, מח מחשבתו נדבק באין סוף ברוך הוא, בעצם עצמיות אלקותו יתברך, אשר זה עיקר התשובה, וכפי זה ככל שרק חושב ממנו יתברך, הוא כבר שוכח את העבר שלו, שזה עיקר התשובה לא לחשוב מהעבר, רק לעשות בכל פעם התחלה חדשה. ובאמת אתה צריך לדעת אשר אצלו יתברך מאד מאד חשוב בן אדם שעבר עליו מה שעבר, ועדיין עובר עליו מה שעובר וכו' וכו', ירידות ונפילות השלכות וכו' וכו', ואף על פי כן הוא לא מתפעל אלא תמיד חוזר אליו יתברך, כאילו לא קרה שום דבר, זה מאד מאד חשוב למעלה בכל העולמות, אשר אין שום מלאך ושרף יכול להראות את זה. הנה מסכן אדם נכשל בעבירה הכי חמורה רחמנא ליצלן, והנה כבר הוא חוזר אליו יתברך, ומבקש ממנו יתברך סליחה ומחילה, ומדבר עמו יתברך, ומספר לו יתברך מה שהוא עשה וכו' וכו', דבר זה עושה זעזוע בכל העולמות כולם, והקדוש ברוך הוא מתפאר עם האדם הזה שיש לו עקשנות גדולה מאד לא להשבר, כי הס"מ הרשע ימ"ש רק רוצה לשבור את האדם, כי רוצה לראות איך שהאדם תמיד בעצבות ובמרירות ובדכאון, ומצייר לו בדעתו כאילו הקדוש ברוך הוא ברוגז ובכעס עליו, אשר הכל דמיון אחד גדול, כי כל בר ישראל הוא בן יחיד של הקדוש ברוך הוא, וכמו שהאבא אוהב את הבן יחיד שלו אפילו שעשה מה שעשה, כשחוזר ואומר: "אבא תסלח לי! מה אעשה שהסיתו אותי נגדך, ולא יכלתי לעמוד בנסיון?" וכו' וכו', האבא תופס אותו ומנשק אותו ואומר לו: "בני! בני! קיבלתי את בקשת הסליחה שלך". וכמו כן ויותר מכן באין ערך כלל הוא יתברך אב הרחמן שמרחם על בניו, ותיכף ומיד כשבר ישראל בא והוא אומר "רבונו של עולם חטאתי, עוויתי, פשעתי", ומגלה לו יתברך מה שהוא עשה וכו' וכו', אין לתאר ואין לשער את גודל התענוג שהוא גורם אז להקדוש ברוך הוא, כי הקדוש ברוך הוא אב הרחמן, ואוהב את בניו, והוא מלא רחמים, ואמרו חכמינו הקדושים (ברכות ז) ורחמתי את אשר ארחם – אף על פי שאינו הגון, ואמרו (פסחים פ"ז:) אפילו בשעת כעסו של הקדוש ברוך הוא, זוכר את הרחמים, כי הקדוש ברוך הוא מלא רחמנות, רק הס"מ הרשע ימ"ש מכניס באדם פחדים וגורם לו לדמיין לו כל מיני דמיונות כאילו הקדוש ברוך הוא בכעס וברוגז עליו, וכאילו הוא רוצה לנקום בו, וכאילו הוא לא צריך אותו, אשר הכל זה דמיון אחד גדול, בשעה שהקדוש ברוך הוא רק רחמן, ואמרו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) אמר הקדוש ברוך הוא במדת הרחמים בראתי את העולם, ובמדת הרחמים אני מנהיגו, ועתיד אני לחדשו במדת הרחמים. ולכן תעשה כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות בשמחה שאתה זוכה לחזור בתשובה שלימה, ואל תסתכל על זה שבכל פעם היצר הרע מתגבר עליך ומכשילך עוד פעם עם עוונות חמורים וכו', אל תתייאש בשום פנים ואופן, אלא תקום ותתחיל מחדש, וזה השעשוע שאתה גורם להקדוש ברוך הוא שהוא מראה לכל המלאכים והשרפים והאופנים וחיות הקודש וכו' וכו' למעלה למעלה, ראו נשמה קטנטנה שמלובשת בלבוש גשמי וחומרי ונכשלת בעבירות חמורות וכו' וכו', ואף על פי כן היא לא נכנעת ולא נשברת משום דבר, אלא קמה ומנערת את עצמה מהזבל והלכלוך שעשתה וכו' וכו', וחוזרת אלי, את השעשוע הזה שבר ישראל גורם אז להקדוש ברוך הוא ולכל העולמות כולם, אין לתאר ולאין לשער כלל, ולכן אם אדם היה יודע מה זה לעשות בכל פעם התחלה חדשה ולחזור בתשובה שלימה, לא היה נכנע בשום פנים ואופן משום קליפה וסטרא שבעולם כלל. אשרי מי שחוזר בתשובה בכל יום בכל שעה ובכל רגע, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ברכות ל"ד.) במקום שבעלי תשובה עומדים, שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד, ואמרו חכמינו הקדושים (פסיקתא דרב כהנא) גדול כוחה של תשובה שכיון שאדם מהרהר בלבו לעשות תשובה, מיד היא עולה לא עד עשרה ימים ולא עד עשרים ולא עד מאה, אלא עד מהלך חמש מאות שנים, ולא עד רקיע ראשון ושני, אלא שהיא עומדת לפני כיסא הכבוד, והס"מ מאד מאד מפחד מבן אדם שחוזר בתשובה, כי כיון שאדם בא אל הקדוש ברוך הוא אפילו שהוא עשה עד עכשיו מה שהוא עשה, ומתוודה ומתחרט על כל מה שעשה, הקדוש ברוך הוא כבר מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (במדבר רבה פרשה כ' סימן י"ג) בלעם היה רשע ערום וידע שאין עומד בפני הפורענות אלא תשובה, שכל מי שחוטא ואומר חטאתי, אין רשות למלאך ליגע בו, בשביל זה הוא מסית את כל אדם מה לך לחזור בתשובה? ומה לך להתוודות? כי הוא יודע שמי שחזר בתשובה ומתוודה להקדוש ברוך הוא, אין רשות למלאך המוות ליגע בו, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נח) אין מכה בעולם שאין לה רפואה, רפואתו של יצר הרע תשובה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|