שאלה: מאת אברהם: לכבוד כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א שלום וברכה. ברוך השם אני זוכה להתגורר ביבנאל עיר ברסלב ואני נמנה על אברכי 'התאחדות האברכים'. ידוע אשר כבוד קדושת מוהרא"ש שליט"א הנהיג בקהילתנו הקדושה ללכת בשבת בבגדי לבן כמנהג האריז"ל, וברצוני לשאול שאלה שיש להרבה אברכים: האם גם ביום טוב צריכים ללבוש בגדי לבן כמו שנוהגים בשבת, או שאפשר ללכת עם חליפת חג (בעקעטשע) שחור? מאחר וכמעט שלא יוצא לנו להשתמש בחליפת שבת השחורה, ביום-טוב הרבה מנצלים את ההזדמנות ללובשה, אך ברצוננו לשמוע מה הנכון והראוי לעשות. תודה רבה. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר טהרה א' דראש חודש אייר התשע"ג
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אין לתאר ואין לשער את גודל הזכות של מי שהולך בשבת וביום טוב בבגדים לבנים, עד כדי כך שהאריז"ל הפליג במעלת הענין הזה, ובפירוש גילה שלמעלה בשמים ילך האדם עם אותו צבע לבושים שהלך בזה העולם בשבת ויום טוב. אבל מפני חטאינו גלינו מארצינו, ועם ישראל הלכו בגולה, ולכן מסיבות וסיבות שונות הולכים עם בגדים שחורים בשבת, ולכן אם ילך עכשיו ויתלבש בבגדים לבנים בשבת ויום טוב בשעה שכולם הולכים בבגדים שחורים, אזי יראה כמו חתן בין אבלים, ולכן כולם הולכים כבר בבגדים שחורים, אבל שלימות הענין הוא ללכת בשבת בבגדים לבנים פשוטו כמשמעו, וגם עדות המזרח בארצותיהם הלכו כך, וגם האדמורי"ם והצדיקים הלכו בבגדים לבנים, וגם רביז"ל התחיל ללכת עם בגדים לבנים בחג השבועות תקס"ו, שאז אמר את התורה בלקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט, המדברת גם ממעלת בגדים לבנים, עיין שם. והנה כשנכנסתי בפעם הראשונה לפני עשרים וחמש שנה לגור ביבנאל, ולא היה שם זכר של יהדות וכו', אמרתי שעכשיו פה הזמן לקיים את דברי האריז"ל ללכת בבגדים לבנים בשבת, ובפרט לאחר שהרשע הידוע לשימצה וכו', הסית את תושבי המקום שהנה השחורים באים… (לשון בזיון לחרדים), אמרתי נקיים עכשיו (ביצה י:) זימן שחורים ומצא לבנים… ומאז הנהגתי בקהילה שלנו ללכת בבגדים לבנים, שאין לתאר ואין לשער את מעלת האדם שהולך בשבת ויום טוב בבגדים לבנים, עד כדי כך שמוחלין לו כל עוונותיו, אבל את זה יכולים לקיים רק ביבנאל, כי ממילא השונאי ישראל מסתכלים עלינו בעין רעה מאד, ומציקים לנו וכו' וכו', ולכן איך שנלך זה להם לצנינים וקוצים בעיניהם, מה שאין כן בשאר עיירות ומדינות קשה ללכת עם בגדים לבנים. ידוע שהרב הקדוש רבי יצחק מדרוביטש זי"ע, עשה תעמולה גדולה שילכו בשבת קודש ויום טוב עם בגדים לבנים, והיה מעורר שזה מאד מאד חשוב למעלה, ובזכות זו מוחלין על העוונות של האדם, ובא אליו הס"מ ואמר אם אתה לא מפסיק לעשות תעמולה, אני יקח את עצמי עליך ועל ילדיך וכו', והוצרך להפסיק, מכל זה רואים את גודל המעלה של אחד שלא רוצה להטעות את עצמו, והולך בשבת וביום טוב בבגדים לבנים דייקא. כשנוסעים אל ההורים בעיירות אחרות, אז יכולים ללבוש את החליפה השחורה. העיקר אל תהיה בטלן, וראה ללמוד בכל יום מקרא, משנה, גמרא, מדרש, שהלימודים האלו הם כנגד הד' עולמות, אצילות, בריאה, יצירה, עשיה, ומי שלומד בכל יום את הד' לימודים האלו, ממשיך על עצמו הארה גדולה ונפלאה מאד מהד' עולמות, כי מקרא הוא בעולם העשיה, משנה היא בעולם היצירה, גמרא היא בעולם הבריאה, מדרש וזוהר הם בעולם האצילות, ולכן אשרי מי שלומד בכל יום את הד' לימודים האלו, ואינו מחסיר יום אחד, כי על ידי זה הוא ממשיך על עצמו הארה נוראה ונפלאה מאד מהעולמות העליונים, ואי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שקובע לעצמו בכל יום ללמוד את הד' לימודים האלו בעקשנות גדולה מאד מאד, וחבל שתחסיר יום אחד מלימוד ארבעת הלימודים האלו, כי סוף כל סוף רק זה מה שישאר מאתנו, ואפילו שתלמד מכל שיעור קצת, זה גם כן דבר גדול מאד. ומלבד זאת כדאי ללמוד כל יום שיעור בטור ושולחן ערוך, כי ידוע איך שרביז"ל הזהירנו על זה מאד, ואמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שלימוד הפוסקים צריכים ללמוד יותר מכל הלימודים, וראוי ללמוד כל הארבעה "שולחן ערוך" כולם מראשם עד סופם כסדר, אם יכול ללמוד כל הארבעה שולחן ערוך עם כל הפירושים הגדולים מה טוב. ואם לאו על כל פנים ילמד כל הארבעה "שולחן ערוך" הקטנים. והוא תיקון גדול מאד מאד, כי על ידי חטאים נתערב טוב ורע, ועל ידי לימוד פוסק שמברר הכשר והפסול המותר והאסור הטהור והטמא על ידי זה נתברר ונפרש הטוב מן הרע. ואמר שכל איש ישראלי מחויב ללמוד בכל יום ויום פוסקים ולא יעבור. ואף אם הוא אנוס ואין לו פנאי, ילמד על כל פנים איזה סעיף "שולחן ערוך" באיזה מקום שהוא אפילו שלא במקומו שהוא עומד עתה בשולחן ערוך. כי צריך ללמוד איזה דין ב"שולחן ערוך" בכל יום ויום כל ימי חייו, וכשאינו אנוס ילמד כסדר כל הארבעה "שולחן ערוך" מדי יום ביומו וכשיגמור ויסיים הארבעה "שולחן ערוך" יחזור ויתחיל ללמדם כסדר, וכן ינהג כל ימי חייו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|