שאלה: מאת מאור: לכבוד מוהרא"ש הקדוש, שלום רב. התחזקתי מאוד אחרי שהייתי באומן, ואני רוצה להיות חסיד ברסלב אמיתי וללמוד את ספרי רבינו ז"ל. הבעיה היא שאני לא כל כך מצליח להבין מה שכתוב בספריו הקדושים וזה גורם לי חלישות הדעת. מה עלי לעשות? תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר צו ו' ניסן התשע"ג
שלום וברכה אל מאור נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. יסוד היסודות אצל רביז"ל זה להיות תמיד בשמחה, וככל שאדם יותר בשמחה, ידע שהוא יותר מקורב אל רביז"ל, כי כל ענינו הוא רק לקשר את האדם אל הקדוש ברוך הוא, ואצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו", וככל שאדם יותר בשמחה, הוא יותר מתקרב אל הקדוש ברוך הוא, והרגע שאדם מתקרב אל הקדוש ברוך הוא, הוא מרגיש את אמתת מציאותו יתברך, שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא, והוא מתחיל לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, כי שמחה ותפלה תלויים זה בזה, ושניהם תלויים באמונה, כי המאמין האמיתי שמאמין שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, האדם הזה הוא תמיד שמח, ואזי הוא מדבר אליו יתברך. ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) ובאמת אם היה יודע האדם ידיעה בלב שלם, 'שמלא כל הארץ כבודו' (ישעיה ו'), והקדוש ברוך הוא עומד בשעת התפילה, ושומע התפילה, ודאי היה מתפלל בהתלהבות גדול, והיה מדקדק מאד לכוון את דבריו. ובשביל שהאדם אינו יודע זאת ידיעה בלב שלם, בשביל זה אינו מתלהב כל כך, ואינו מדקדק כל כך. וכל אחד לפי מיעוט שכלו וידיעתו, כן התלהבותו ודקדוקו. והידיעה היא מהיצר הטוב שבלב, והסתרת הידיעה היא מהיצר הרע שבלב. והסתרת הידיעה, הן הן אפיקורסות וקשיות, שהיצר הרע מקשה את לבו ליפול ברעה; וזו חסידות ברסלב – להיות תמיד בשמחה, ולדבר אליו יתברך כאשר ידבר איש אל רעהו, ועל ידי זה בונה את האמונה שלו, עד שנכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא.
ובענין שאתה לא מבין מה שאתה לומד בספרי רביז"ל, עצתי אמונה שתתחיל ללמוד קודם את שיחותיו הקדושות שכתבם מוהרנ"ת ז"ל, שכתובות בספרי "שיחות הר"ן" ו"חיי מוהר"ן", וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה, [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. ולכן אשאל אותך למה אתה צריך לבלבל את עצמך בבלבולי חינם, אתה צריך מאד לשמוח שזכית להיות אצל ציון רביז"ל, שזו הזכות העולה על כל הזכויות, רביז"ל הבטיח שכל מי שיבוא אל ציונו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים "תיקון הכללי", אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו וכו' וכו', יוציא אותו מהשאול תחתית ומתחתיו, ולכן חזק ואמץ מאד מאד. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|