שאלה: מאת ישראל: שלום לצדיק. אני רוצה לידע אם הצדיק "חזק" בזה שצריכים לנסוע לראש השנה לאומן אפילו מארץ ישראל, כי ראיתי עכשיו שמקובל אחד כתב מאמר שבו הוא טוען שרק מארץ ישראל לא צריכים לנסוע (למי שמתנוצץ לו כך) ויש לו כמה ראיות על זה, וטוען שכך אמר רבי לוי יצחק כמה פעמים ששמע זאת מרבי אברהם ברבי נחמן, ועוד כי רבי נתן רצה לנסוע לארץ ישראל בחודש אלול אפילו שידע שלא יהיה בראש השנה באומן, וציוה לרבי יצחק בנו להתיישב בארץ ישראל אפילו שלא יהיה באומן, ועוד כמה ראיות. ועוד טוען כי אי אפשר שגם משיח יבוא לאומן כי זה בזיון שארץ ישראל תהיה ריקה מכל וכל וכו', ומה גם שרבינו אמר שרובו הוא כבר בארץ ישראל. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תרומה ב' דר"ח אדר התשע"ג
שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כבר כתבתי כמה פעמים שחבל לבלבל את המח עם שטויות ודמיונות וכו' וכו', שלא לנסוע לראש השנה מארץ ישראל לאומן, ומעתיקים שיחות מעופשות שקרים ודמיונות, ותולים את זה על פלוני או אלמוני וכו' וכו', שמארץ ישראל לא צריכים לנסוע לאומן על ראש השנה וכו', מי לנו גדול ממוהרנ"ת ז"ל שבפירוש כתב (חיי מוהר"ן סימן ת"ו) שהרב הקדוש רבי אהרן הרב מברסלב זי"ע, לא היה יכול להיות אצלו בראש השנה האחרונה תקע"א וכו', ענה רביז"ל ואמר אז בקול חזק מעומק הלב, מה אומר לכם אין דבר גדול מזה, היינו מלהיות אצלו על ראש השנה. ואמר בזו הלשון בקול זיע סגיא "ווי אזוי זאל איך אייך זאגין, קיין גרעסערס דער פון איז ניט פאר האנין. איי אנדערע גוטע יודין זאגין ניט אזוי, איז נאך אקשיא" [מה אמר לכם אין דבר גדול מזה, ואם צדיקים אחרים אינם אומרים כך אז עוד קשיא] (כלומר הלא בלא זה כבר מקשין עליו קושיות הרבה, ויהיה קשה עוד קושיא זאת גם כן מה שהקפיד כל כך להיות אצלו על ראש השנה דייקא). וכתב מוהרנ"ת ז"ל (שם) ומכלל דבריו הקדושים שדיבר אז עמנו למדנו כמה דברים. למדנו עוד הפעם עוצם גודל החיוב להיות אצלו על ראש השנה. כי אף על פי שידענו זאת מכבר, אף על פי כן מריבוי דבריו הקדושים אז בזה, ומתנועותיו הנוראות אז, הבינו עוצם החיוב יותר ויותר, שאי אפשר לבאר זאת בכתב, וגם אז למדנו שרצונו חזק להיות אצלו באומין על ראש השנה תמיד לאחר הסתלקותו, ושאין דבר גדול מזה. וגם למדנו כמה צריכין לחזק לשבור המניעות מדבר שבקדושה, בפרט המניעות מלהיות על ראש השנה שצריכים לשברם ביותר ולהיות דייקא על ראש השנה, עד שאפילו אם הוא ז"ל בעצמו מצוה ומסכים לבלי להיות אצלו על ראש השנה, חלילה להסתכל על זה, וצריכין להזהר מאד לבלי לשאול אותו שום שאלה על זה, כי הוא ישיב בודאי לבלי להיות אצלו, ואף על פי כן בנקודת האמת לאמיתו צריכין להיות דייקא [וכן הוא נוהג לדורות]. וענין זה נוגע למה שאמרו חכמינו הקדושים (מכות י:) 'בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו' כמו שפרש רש"י. והוא מדברי חכמינו הקדושים על פסוק (במדבר כ"ב) "לך עם האנשים", וכן בשלוח מרגלים שהוכרח משה רבינו בעצמו לשלחם, אף על פי שבאמת רצונו לא היה כלל בזה. וענין זה ראינו מרביז"ל כמה פעמים, בפרט בענין ראש השנה שהיו אנשים שהיו להם מניעות מלהיות אצלו על ראש השנה, ושאלו אותו בעצמו והשיב להם שלא יהיו על ראש השנה. והתחילו להתעקש, הלא שמענו מכם גודל האזהרה להיות אצלכם על ראש השנה, ועשה עצמו כמקפיד עליהם וגער בהם שלא ידברו יותר, וכן עשו ולא באו על ראש השנה. ואף על פי כן אנחנו זכינו להיות רגילים לעמוד לפניו. ושמענו והבננו ברמז ובפירוש שפנימיות רצונו אינו נוחה בזה כלל, רק הוא מוכרח לומר להם כך מחמת ששואלים אותו על זה. ויש בזה הרבה לספר, [כמובא (שיחות הר"ן רי"ד) כשאדם שואל להצדיק אם לעשות דבר שיש בו מסירות נפש בשביל השם יתברך, ראוי לו להשיב ולצוות עליו שלא לעשות. ואף על פי כן השואל אין צריך לקיים דבריו, ואמר אז רביז"ל כל מה שהצדיק מצוה לעשות צריך לקיים, רק כשמצווה שלא ליסע על ראש השנה אצלו, זה אין צריך לקיים וכו', עיין שם]. וכן הוא נוהג לדורות שכששואלין להרב והמנהיג על דבר שיש בו כעין מסירת נפש, צריך להשיב לאו, אף על פי שבאמת לאמיתו רצונו שימסור נפשו וישבור כל המניעות. על כן מי שרוצה להתקרב ולשבור המניעות באמת לאמיתו, צריך להזהר מאד לבלי לשאול אותו בזה כלל, עיין שם בחיי מוהר"ן כל זאת באריכות. אז מה אתה צריך את דעתי וכו', ומה אתה צריך את דעת אחרים וכו', אצלינו מה שמוהרנ"ת ז"ל כתב, זה המח של רביז"ל, ולכן לא כדאי אפילו להתחיל להתווכח בזה. יעזור לי הקדוש ברוך הוא להוציא את חשקי ורצוני, להביא מליון יהודים מעדות המזרח אל ציון רביז"ל על ראש השנה, כי הם החיילים האמיתיים של רביז"ל, כי היהודים מעדות המזרח הם חזקים מאד באמונה פשוטה בו יתברך, הרבה יותר מאשכנזים, ואצל רביז"ל היה העיקר התמימות והפשיטות, להרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו והבן אל אביו, וזה מאד מאד קרוב להיהודים מעדות המזרח, שהם רגילים לזה מאד, כי הם מתנהגים בפשטות, לא כמו האשכנזים עם חכמות והשכלות וכו', ולכן דייקא היהודים מעדות המזרח הם החיילים הכי טובים של רביז"ל, שאצלו היה העיקר תמימות ופשיטות, שכך צריך יהודי להתנהג. אני מאד מאד מבקש אותך שאל תכנס בויכוחים עם אף אחד, רביז"ל נמצא באומן, ורצה שאנחנו נבוא אליו בכל ראש השנה, ואפילו במסירות נפש הכי גדולה, ושום בריה שבעולם לא יכולה למנוע את זה מאנשי שלומינו היקרים חסידי ברסלב, שכבר נוסעים אליו מאתיים שנה, משנת תקע"ב, ולכן שום בעל דמיון עם הדמיונות שלו לא יוכל להפוך את דברי מוהרנ"ת ז"ל, וזה בזיון מאד מאד גדול אפילו לדבר מזה וכו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|