שאלה: מאת אברהם: לכבוד הצדיק כ"ק מוהרא"ש שליט"א. שאלה גדולה יש לי בדף היומי של היום: הסיפור של ענוותו של הלל, כשהטרידו אותו בשאלות 'חשובות' כשרחץ לכבוד שבת, זהו סיפור נורא ונפלא. אבל בקטנות שכלי איני מבין למה היה צריך לעשות את עצמו כעפר לפני כל שואל, הלא היה יכול לומר לו בניחותא: אדבר עמך לאחר שעה! אני עסוק עכשיו! ולמה היה צריך לבזות את עצמו כל כך? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תולדות כ"ז חשוון התשע"ג
שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך להבין שאדרבה, הלל הזקן לומד איתנו את מדת הסבלנות, איך שצריכים לסבול מכל משוגע ומטורף וכו' וכו', ומכל פגום ופגום וכו', כי הרי חכמינו הקדושים אמרו (סוטה ג.) אין אדם עובר עבירה אלא אם כן נכנס בו רוח שטות, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') לפי זה כל אחד כפי עוונותיו כך נכנס בו רוח שטות. ולכן כשבא גוי ורוצה להיות יהודי, ושילמדו אותו תורה על רגל אחת וכו', או שמאמין רק בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה וכו', בוודאי לפי דעתך היית כמו שמאי, היית מעיף אותו מכל המדרגות וכו', תעשה לי טובה ואל תשגע אותי וכו', וכך היית יכול להעיף את כולם וכו', לא כן שיטת הלל היא שצריכים לרחם על כל אחד ואחד וללמוד עם דרי מטה וכו' וכו', ולסבול את השגיונות שלהם וכו' וכו', ולבסוף התגיירו ונעשו מחכמי ישראל, כי בן הא הא, ובן בג בג, מובא בהאריז"ל שהם היו הגרים שגייר הלל, ואם היו מרחקים אותם, היו נשארים גויים וכו'. על אחת כמה וכמה איך שצריכים ללמוד מזה סבלנות לכל בר ישראל ואפילו למי שפגם וחטא ונתלכלכך בכל העוונות שבעולם, עם כל זאת צריכים להוריד את עצמם אליהם, לחזקם לאמצם לעודדם ולשמחם, ולקרבם אליו יתברך, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד) שתורת חסד היא כשמקרבים בני אדם שהם מחוץ להקדושה, שיכנסו לפנים הקדושה, הן גרים שמגיירים, הן בעלי תשובה, שגם היו מבחוץ, וכשמקרבים ומכניסים אותם בפנים, זה כבודו יתברך. ולכן הלל מלמד אותנו לימוד עמוק עמוק, איך לרדת אל הירודים והנפולים והפחותים וכו', ולסבול את כל שגיונותיהם, לחזקם ולעודדם ולקרבם אליו יתברך, עד שמעלים אותם בתכלית העליה, וזה הלימוד העמוק שלימד רביז"ל את מוהרנ"ת ז"ל, ובזכותם גם לנו הירודים והשפלים וכו' וכו', יש תקוה לתקן את הכל. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|