שאלה: מאת ראובן: שלום לכבוד הצדיק. אני לא מסתדר עם אשתי, ואני רוצה להתגרש ממנה, אבל לא אעשה את זאת עד שתגידו לי מה אתם חושבים על כך. מה דעתו של הצדיק בעניין? השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר תולדות כ"ו חשוון התשע"ג
שלום וברכה אל ראובן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. צריך שתדע שעיקר המחלוקת והמריבות והאי הבנות שנעשה בין בני זוג וכו', עד שבאים לידי מריבות בבית וכו', זה מחמת שפגם בברית רחמנא לישזבן, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ז) כשאחד פגם בחטא של פגם הברית הוצאת זרע לבטלה, שהוא החטא הכי חמור שעל זה בא המבול, כמו שכתוב (בראשית ו') "כי השחית כל בשר את דרכו", על ידי הפגם הזה יכול לאבד את זיווגו, כי מאחר שנטה מזיווגו, קשה לו למצוא הזיווג, ואפילו אם ימצא זיווגו, תהיה לו מתנגדת, ולא תהיה נוטה אחר רצונו, מחמת שנטה ממנה ולא האיר בה, מזה נתהווה שיש לה רצון אחר כנגדו, ואז לא זכה כנגדו כמאמרם ז"ל (יבמות ס"ג), ומזה באות כל המריבות שיש בבית, או שהוא פגם בפגם הברית הוצאת זרע לבטלה וכו', או שהיא פגמה בניאוף וכו', ומזה נעשה הריב בבית, וכמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות מריבה חלק ב' סימן י"א) לפעמים אין שלום בית לאדם וכל בני ביתו בקטטה, בידוע שיש שדים בבית הגורמין כל זה, ועל ידי זה באים יסורים על אנשי ביתו; והשדים האלו הוא מחמת פגם הברית שפגמו, או הוא או היא. וגילה לנו רביז"ל סוד נפלא מאד מה שאמר אברהם לאליעזר (בראשית כ"ד) ו'אם ל'א תאבה האשה ל'לכת א'חריך, שהראשי תיבות הם אותיות א'ל'ו'ל', ובאמצע הם תיבות "תאבה האשה", שעל ידי סוד כוונת אלול יכולים לתקן את הכל, ומה הם סוד כוונת אלול, גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ו') כשאדם שומע בזיונו ידום וישתוק, ועל ידי זה נכנע הדם שבחלל השמאלי, שמשם באים כל המחלוקת והמריבות והכעס והרציחה וכו' וכו', היינו אדם צריך להפוך "דם" שהם השפיכות דמים החירופים והגידופים שהוא שומע וכו', והם מנת חלקו וכו', אל "דום", היינו לידום ולשתוק, ואז הוא יכול להפוך את הכל לטובה, עד שיזכה לעלות אל רום המעלות. היינו כל המחלוקת והמריבות שיש בביתו של אדם, זה רק מחמת שהוא פגום או היא פגומה, או ששניהם פגומים וכו' וכו', כי אם לא היו פגומים, אזי אף פעם לא היו רבים, ומכל שכן שלא היו מבזים אחד את השני וכו', ומחמת ששניהם חטאו בעבר וכו', או שאחד מהזוג חטא בעבר וכו', על ידי זה נעשה בבית מריבות, וזה אותיות א'ל'ו'ל' ל'א' ל'ו', או ל'ו' ל'א', היינו שהם לא מסכימים אחד להשני, היא אומרת ל'א' ל'ו', על כל דבר שהוא רוצה היא מתנגדת אליו, כי לא זכה כנגדו. היינו היא תמיד אינה מסכימה איתו, ומזה נעשה מריבות, וכן להיפך ל'ו' ל'א', שאם היא פגמה וכו', הוא אומר על כל דבר מה שהיא מבקשת ל'א', ולכן העצה רק לידום ולשתוק, אם רוצים שלום בית צריכים לוותר, כי אי אפשר לעבור את זה העולם בלי מדה של וותרנות, שצריכים לוותר על כל פרט ופרט בהחיים, אי אפשר ללכת ראש בראש וכו', או דווקא וכו', כי בית כזה רק יהרס וכו'. ולכן העצה של זוג שמתווכחים שישלימו ביניהם ויפסיקו להתווכח ולריב וכו', ויפסיקו לעשות ביקורת אחד על השני וכו', כי מוכרחים להיות בזה העולם וותרנים, הוא יוותר לה, והיא תוותר לו, וזה השלום הנפלא, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') ששלום הוא רק כששני הפכים מסכימים יחד, ולכן העצה לשתוק, בשעה שאתה שומע בזיונות מאשתך, וכן להיפך האשה צריכה לשתוק כששומעת בזיונות מבעלה, כי שניהם צריכים לדעת שהם חטאו והם פגומים וכו' וכו', ועל ידי חטאיהם הם בראו שדים ורוחות וכו', שזה מה שעושה את המריבות בבית. ולכן כל זוג צריכים להרגיל את עצמם להיות וותרנים ולוותר אחד להשני, ודייקא על ידי זה יהיה שלום בית נפלא, ותהיה להם כפרת עוונות והקדוש ברוך הוא ימחול להם, אבל בזה שהולכים להתגרש, בזה מורדים נגדו יתברך, כי חושבים שיש פה טבע מקרה ומזל, ומה גם שעל פי רוב בגירושין יש בגידה או מצדו או מצדה וכו' וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (דרך ארץ זוטא פרק א') דרכן של תלמידי חכמים עניו ושפל רוח זריז ממולא עלוב ואהוב לכל אדם שפל לאנשי ביתו ירא חטא ודורש את האדם לפי מעשיו ואומר כל מה שיש בעולם הזה אין לי חפץ בהם [לפי שאין העולם הזה שלי] יושב ומשנה ומטנף כסותו לפני רגלי תלמידי חכמים ואין איש רואה בו דבר רע שואל כענין ומשיב כהלכה. וזו השלימות שאדם צריך להיות עלוב ושפל אפילו לאנשי ביתו, ולא להגיב על כל בזיון שהוא מקבל, אלא יקח את זה לכפרת עוונות, וכמו כן האשה, היא לא צריכה תמיד לענות לבעלה כשמבזה אותה, אלא שתיקח את זה לכפרת עוונות, ואז שני בני הזוג ירגילו את עצמם לשתוק, ולמחול אחד להשני, ולא לעשות עסק מכל שטות או ויכוח וכו', יהיה שלום ואהבה ביניהם, ולא יצטרכו להתגרש. זכור גם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י.) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. כל זה דעת רביז"ל לא להתגרש בשום פנים ואופן, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן צ') אפילו אם היא אשה רעה תזהר לבל תבגוד בה, רק תקבל באהבה, ואז יאיר עליך מלך העליון באור וזיו וחיות חדש. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|