שאלה: מאת בנימין: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ואתחנן י"א אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל בנימין נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. פלא על גבי פלא שאתה לומד תורה כדי שתתפרסם בעולם וכו', האם אתה לא צריך להתבייש מזה? הרי תכלית לימוד התורה הוא להיות נכלל בו יתברך, ולא ללמוד בשביל בני אדם, שזה שטות גדולה מאוד, וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן מ"ז) צריך לזה זכיה גדולה שיזכה ליישב עצמו שעה אחת ביום ושיהיה לו חרטה על מה שצריכין להתחרט, כי לאו כל אחד זוכה לישוב הדעת איזה שעה ביום, כי היום הולך וחולף ועובר אצלו ואין לו פנאי ליישב עצמו אפילו פעם אחת כל ימי חייו. על כן צריכין להתגבר לראות לייחד לו פנאי ליישב עצמו היטב על כל מעשיו אשר הוא עושה בעולם אם כך הוא ראוי לו לבלות ימיו במעשים כאלו. ומחמת שאין האדם מיישב עצמו ואין לו דעת, ואפילו אם יש לו לפעמים איזה ישוב הדעת, אין הדעת המיושב מאריך זמן אצלו ותיכף ומיד חולף ועובר הדעת ממנו וגם אותו המעט הדעת שיש לו אינו חזק ותקיף אצלו. מחמת זה אין מבינים שטות העולם הזה. אבל אם היה להאדם שכל מיושב חזק ותקיף היה מבין שהכל שטות והבל, בפרט התאוה שיש לכמה בני אדם להיות מפורסם ולהנהיג העולם ולנסוע על המדינה הכל הבל ורעות רוח והוא שטות גדול באמת, כי באמת אין זה שום תענוג ונחת רוח כלל אפילו בעולם הזה, כי הוא מלא יסורים ובזיונות. גם כבר הוכיח את אחד מאנשים כאלו שהתאוה להיות מפורסם ואמר לו הלא לא תוכל אפילו לברך ברכת המזון באמת. כי תצטרך בכל מעשיך לכוון שיתקבלו מעשיך בעיני בני אדם ולא תוכל לעשות שום עבודה קלה לשם שמים, ולכן ראה מה לפניך אדם צריך ללמוד תורה בשביל הקדוש ברוך הוא, וזה נקרא תורה לשמה לשם אל עולם. ואם אתה כבר מזכיר את הגאון הזה שעכשיו נסתלק מזה העולם וכו', הרי הוא היה דוגמא חיה איך בורחים מכבוד ומפרסום וכו', כל ימיו ישב רק בד' אמותיו ולמד תורה לשמה לשם אל עולם, וברח לגמרי מפרסום, לא היה מעניין אותו שום דבר וכו', ואצלו נתקיים מה שאמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה ח' סימן ב') אמר רבי בנימין בר לוי אם ישב אדם בזוית ועוסק בתורה אני מראהו לבריות. ולכן תעזוב את השטויות ותתחיל ללמוד לשם שמים לשם אל עולם, ותראה איזה תענוג זה ללמוד תורה הקדושה לשם הקדוש ברוך הוא, אשרי מי שבורח רק אליו יתברך ואז טוב לו כל הימים.
|