שאלה: מאת חיים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר חוקת ד' תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך להרגיל את עצמו תמיד להסתכל על הטובות שהקדוש ברוך הוא עשה עמו ועושה עמו, שזה מה שאנחנו אומרים שלוש פעמים ביום "נודה לך ונספר תהלתך על חיינו המסורים בידך. ועל נשמותינו הפקודות לך. ועל נסיך שבכל יום עמנו. ועל נפלאותיך וטובותיך שבכל עת. ערב ובוקר וצהרים. הטוב כי לא כלו רחמיך. והמרחם כי לא תמו חסדיך". אתה לא מעריך מה שהקדוש ברוך הוא עשה לך, נתן לך מתנה אשה, שזה המתנה הכי יפה שרק יכול להיות, כי בלי אשה אדם היה אבוד לגמרי, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה י"ז סימן ב') תני רבי יעקב כל שאין לו אשה שרוי בלא טובה, בלא עזר, בלא שמחה, בלא ברכה, בלא כפרה, בלא טובה, לא טוב היות האדם לבדו, בלא עזר שנאמר (בראשית ב' י"ח) "אעשה לו עזר כנגדו", בלא שמחה שנאמר (דברים י"ז) "ושמחת אתה וביתך", בלא כפרה שנאמר (ויקרא ט"ו) "וכפר בעדו ובעד ביתו", בלא ברכה שנאמר (יחזקאל מ"ד) "להניח ברכה אל ביתך". רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי אמר אף בלא שלום, שנאמר (שמואל א' כ"ה) "ואתה שלום וביתך שלום". רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר אף בלא חיים, שנאמר (קהלת ט') "ראה חיים עם האשה אשר אהבת". רבי חייא בר גמדא אמר אף אינו אדם שלם, שנאמר (בראשית ה' ב') "ויברך אותם ויקרא את שמם אדם", שניהם כאחד קרויים אדם. ובאמת למה אדם לא מעריך את המתנה שנתן לו הקדוש ברוך הוא, שזה אשתו? מפני הגיאות והישות שיש בו, וחושב שמגיע לו, ובפרט כשהגיאות והישות מתגברים עליו, אז הוא חושב אני הייתי צריך לקבל הרבה יותר מה שמגיע לי וכו', בשביל זה הוא לא מעריך את המתנה שנתן לו הקדוש ברוך הוא את אשתו, כי באמת גם את זה לא היה צריך לקבל, נמצא שכל המריבות והמחלוקת שיש בבית של אדם, זה רק מפני הגיאות והישות של הבעל, שהוא רוצה שאשתו תהיה כליל השלימות וכו', והוא ישאר בהזבל והלכלוך שלו, והמדות הרעות שלו וכו'. ולכן העצה לצאת מכל המריבות שיש ביניכם, שתוריד את הגאווה הסרוחה שנמצאת בך, ותתחיל להודות ולהלל את הקדוש ברוך הוא על החסד חינם שמצאת אשה שרצתה להתחתן איתך, כי כפי לכלוך מעשיך לא היית צריך בכלל להתחתן, כי לא מגיע לך אשה וכו', וכמה רבבות רווקים מסתובבים בלי אשה וכו', ואתה כן קיבלת מתנה אשה, אתה צריך להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא על הנס שעשה איתך, ולהעריך את המתנה הזו, ואז אף פעם לא היית מגביה את הקול עליה וכו', ואף שאתה אומר שהיא מתחילה וכו', מה בכך, הכל תלוי בך, כי האשה היא עצם מהבעל, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת". ולכן למה אתה מתלונן, אם היא מתחילה סימן שחטאת, ואדרבה אתה צריך לחזור בתשובה, אז היא תפסיק וכו', הכל תלוי בהבעל, הוא צריך להיות בעל שכל, ועיקר השכל זוכים כשמורידים את הגאווה והישות הסרוחה שיש בו וכו', ולא עונים על כל בזיון ששומע מאשתו וכו', ואז השלום ישרה בתוך ביתכם, כמאמרם ז"ל (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצאת שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י) זה שמו של הקדוש ברוך הוא. ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, וזכור גם זכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט בראשית רמז כ"ד) על הפסוק (בראשית ב' כ"ג) "לזאת יקרא אשה כי מאיש לוקחה זאת" רבי יהושע בן קרחה אומר על שם בשר ודם נקרא אדם ומשבנה לו עזר נקרא שמו איש והיא אשה, מה עשה הקדוש ברוך הוא נתן שמו ביניהם, אם הולכין הן בדרכי הרי שמי נתון ביניהן ומציל אותן מכל צרה, ואם לאו הריני נוטל את שמי והן נעשין אש ואש, והאש אוכלת אש, כי אש היא עד אבדון תאכל. ולכן אני מאד מבקש אותך קודם תתחיל להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא על המתנה שנתן לך אשה יקרה כזו, וזאת אשתך האמא של הילדים שלך, ואז תראה את החסד שעשה עמך הקדוש ברוך הוא. אני מאד מודה לך על כל התפלות שאתה מתפלל עבורי שיהיה לי רפואה שלימה, הלוואי שתתפלל כך גם על עצמך שיהיה לך רפואה שלימה, ותפסיק לריב עם אשתך, אתה תהיה פיקח שאל תתחיל עמה, ואפילו שנדמה לך שהיא ורק היא שמתחילה איתך וכו', דע לך שזה העוונות שלך, ולכן תחזור בתשובה שלימה ותקבל כל הבא עליך בשמחה, ואז יחזור השלום והאהבה בתוך ביתכם, ותזכה לקיים מה שאמר החכם מכל אדם (קהלת ט' ט') "ראה חיים עם אשה אשר אהבת כל ימי חיי הבלך אשר נתן לך תחת השמש כל ימי הבלך כי הוא חלקך בחיים ובעמלך אשר אתה עמל תחת השמש". הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|