שאלה: מאת אליהו: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר קרח כ"ט סיון ה'תשע"ב שלום וברכה אל אליהו נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בחיי מוהר"ן יש אות "להתרחק מחקירות ולהתחזק באמונה" עם תשע עשרה סעיפים, ושמה מסביר רביז"ל באריכות גדול מדוע לא כדאי ללמוד שום ספרי חקירות, אפילו מגדולי ישראל, וראוי לך לעיין שם ותבין בדעתך. עם כל זאת אסביר לך פשוט, כי הספרי חקירות אפילו מגדולי ישראל, דרכם לשאול קושיות חזקות על עצם האמונה וכו', ולבסוף מתרצים תירוץ אחד בעומק נפלא, ורוב בני אדם מבינים את הקושיות טוב טוב, וזה נכנס להם בראש, וכשבא להתירוץ הם לא מבינים את זה מרוב העומק, ולכן נשארים מלא קושיות על הקדוש ברוך הוא עד שכופרים לגמרי רחמנא לישזבן, ומזה יצאו כל המשכילים הארורים שהכניסו את ההשכלה הארורה בין נשמות ישראל, והכל היה שהיו לומדים ספרי חקירות. ולכן רביז"ל הזהירנו מאד מאד להתרחק מזה לגמרי, כי עיקר היהדות תלוי רק בתמימות ובפשיטות, בלי שום חקירות וקושיות וספיקות כלל, רק להשליך את כל החכמות שלו, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעויות ומכשולים רבים, ולבוא לידי רעות גדולות חס ושלום. ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאד המפורסמים, שהטעו את העולם, והכל היה על ידי חכמתם ושכלם. ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות, בלי שום חכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה, שיהיה שם השם יתברך, ולבלי להשגיח כלל על כבוד עצמו. רק אם יש בזה כבוד השם יתברך יעשה, ואם לאו לאו, ואזי בוודאי לא יכשל לעולם וכו', עיין שם. ולכן מה טוב ומה נעים כשאדם לא נכנס בתוך הקושיות וכו', ולא מבלבל את עצמו משום בלבולים, אלא מאמין בתמימות ובפשיטות בו יתברך שיש מציאות הבורא יתברך, ומנהיג את העולם בצדק וברחמים בחסד ובמשפט, ואפילו שיש דברים שאנחנו לא מבינים דרכי המקום ברוך הוא יתברך שמו, אזי אנחנו אומרים (תהלים קמ"ה) "צדיק הוי"ה בכל דרכיו וחסיד בכל מעשיו" וכן (דברים ל"ב) "הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא", ואדם צריך לדעת שיש דברים שאנחנו לא מבינים בשכל אנושי. וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן נ"ב) מה שקשה קושיות על הצדיקים, זהו מוכרח להיות. כי הצדיקים מתדמים ליוצרם, כמובא, וכמו שקשה קושיות על השם יתברך, כמו כן בהכרח שיהיה קשה קושיות על הצדיק, כי הוא מתדמה אליו יתברך, ובענין הקושיות שקשה על השם יתברך, ומרגלא בפומיה רביז"ל לומר, אדרבא, כך ראוי להיות דייקא, שיהיו קושיות על השם יתברך, וכך נאה ויפה לו יתברך לפי גדולתו ורוממותו. כי מעוצם גדולתו ורוממותו, שהוא מרומם מאד מדעתנו, על כן בוודאי אי אפשר שנבין ונשיג בשכלנו הנהגתו יתברך. ועל כן בהכרח שיהיו עליו יתברך קושיות, כי כך נאה ויפה להבורא יתברך, שיהיה מרומם ונישא מדעתנו, שעל ידי זה קשה קושיות, ואם היה הנהגתו כפי חיוב דעתינו, אם כן היה, חס ושלום, דעתו כדעתינו. ולכן אשרי מי שבורח מכל מיני ספרי חקירות אפילו מגדולי ישראל, ומכניס את עצמו באמונה פשוטה בו יתברך, ועל ידי זה יצליח את דרכו בחיי ימי הבלו, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ד) בשביל זה עם ישראל נקראים עברים כמו שכתוב (שמות ה' ג') "אלקי העברים", כי עם ישראל לא הולכים בחקירות שבחלל הפנוי וכו', ועוברים מעבר אל עבר על ידי אמונה פשוטה בו יתברך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|