שאלה: מאת אלדד: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' קודם החג י"ג ניסן ה'תשע"ב שלום וברכה אל אלדד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך כשאני התחלתי ללמוד את ספרי רביז"ל תיכף ומיד זרקתי והשלכתי שכלי המדומה וכו', ומאז כל הלימודים שלי הוא לעובדא ולמעשה, כי ימינו כצל עובר, ודרשו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר, ואין מקוה, ואין מי שיקוה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים. ולכן מה זה מעניין איפה סמבטיון וכו', כאילו שאין לך כבר שום דאגות אחרות רק לחפש את נהר סמבטיון וכו', ובאמת בלי שום ספק שיש דבר כזה, כמאמרם ז"ל (ירושלמי פרק י' הלכה ה') רבי ברכיה ורבי חלבו בשם רבי שמואל בר נחמן לשלש גליות גלו ישראל אחד לפנים מנהר סנבטיון ואחד לדפני של אנטויכא, ואחד שירד עליהם הענן וכיסה אותם. כשם שגלו לשלש גליות כך גלו שבט ראובן וגד וחצי שבט מנשה לשלש גליות מה טעמא בדרך אחותך הלכת ונתתי כוסה בידך. וכשהן חוזרין הן חוזרין משלש גליות מה טעמא לאמר לאסורים צאו אילו שגלו לפנים מנהר סנבטיון. לאשר בחשך הגלו אילו שירד עליהן הענן וכיסה אותם וכו', עיין שם. וכן כל ענין של בני משה שאמרו חכמינו הקדושים (ברכות ז.) ואמר רבי יוחנן משום רבי יוסי כל דבור ודבור שיצא מפי הקדוש ברוך הוא לטובה אפילו על תנאי לא חזר בו מנא לן ממשה רבינו שנאמר (דברים ט' י"ד) הרף ממני ואשמידם וגו' ואעשה אותך לגוי עצום אף על גב דבעא משה רחמי עלה דמלתא ובטלה אפילו הכי אוקמה בזרעיה שנאמר בני משה גרשום ואליעזר ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה וגו' ותני רב יוסף למעלה מששים רבוא וכו', עיין שם. ומובא בתרגום יונתן בן עוזיאל על פסוק (שמות ל"ד י') "ויאמר הנה אנכי כרת ברית נגד כל עמך אעשה נפלאות" וגו'; ותרגום יונתן, ואמר הא אנא גזר קיים דלא אשלחיף עמא הדין בעם אוחרן ברם מינך יפקון אוכלוסין דצדיקין קביל כל עמך אעביד פרישן להון בזמן דיהכון בשבייתא על נהרות בבל ואסיליקינון מתמן ואשרינון מן לגיו לנהר סמבטיון וכו', [אני כורת ברית שלא אחליף העם הזה בעם אחר, אולם ממך ייצאו אוכלוסין של צדיקים כנגד כל עמך אעשה נפלאות להם בזמן שילכו בשבי על נהרות בבל, ואעלם משם ואשכינם מעבר לנהר סמבטיון וכו']. הרי מדברי חכמינו הקדושים יש דבר כזה נהר סמבטיון, עם כל זאת כל הענין של סמבטיון יש בזה מחלוקת בין חוקרי הדורות איפה זה נמצא, אחדים אומרים באפריקה, ואחדים אומרים שזה מעבר לפרס, ואחרים רוצים לומר שהם מרוחקים מאד עד אפגניסטאן וקורדיסטאן וכו'. על כל פנים איך שהוא אני בטוח שלא תלך עכשיו לחפש איפה זה, כי מה זה נוגע לך? יותר טוב שתתחיל להתמיד בספרי רביז"ל ותקיים את כל העצות שבו, ותתחזק לצאת מהרי החושך שאתה נמצא שם, ותתחיל להתבודד עמו יתברך ולבקש על נפשך, וכן תקבע לעצמך שיעורין כסדרן בתורה הקדושה, במקרא במשנה ובגמרא ובמדרשים וכו' וכו', ואז טוב לך כל הימים, ומה אתה צריך לחקור בדברים שהם למעלה משכלינו והשגתינו וכו'. הן אמת שאתה קורא את עצמך "אלדד" ידוע שגם בסיפורי "אלדד הדני" נחלקו בזה הקדמונים על הלכות שמובאות שם, והם מנוגדות להלכות שלנו בדיני שחיטה ובליעת הדם וכו', והמהר"ם מרוטנברג התנגד על זה מאד, וקבע בתשובותיו סימן קצ"ג שאין לסמוך עליו, בפרט בעניני הלכה, וכן הרא"ש ורבי אברהם אבן עזרא לא האמין באלדד הדני, ובסיפוריו. וכך כותב "כלל אומר לך, כל ספר שלא כתבוהו נביאים וחכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו". על כל פנים איך שהוא זכור גם זכור מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ה) כי צריך כל אדם להוציא את עצמו מהמדמה, ולעלות אל השכל וכו', עיין שם. כי כל אלו הבעלי דמיונות וכו', עוד מעט יחשבו שאתה גלגול מאלדד הדני וכו', ולכן כלך מכל החקירות האלו, יותר טוב שתכניס את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך, אשר הוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, וראוי לנו לקיים את מצוותיו יתברך בשמחה עצומה, ולהחיות את עצמינו עם כל נקודה ונקודה טובה שיש בנו.
|