שאלה: מאת פנחס: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר כי תשא י"ג אדר (תענית אסתר) ה'תשע"ב שלום וברכה אל פנחס נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כפי שאני קורא את השאלה שלך בתקיפות כזה וכו', אולי אתה לא מודע שאתה בעצמך התקרבת אל רביז"ל על ידי אחד מהחוברות והקונטרסים ומהספרים שמחלקים בהרחובות או בבתי כנסיות או בישיבות וכו' וכו', ואם לא אתה, בוודאי המשפיע שלך התקרב אל רביז"ל רק על ידי זה, ואני יכול להוסיף לך שגם המשפיע של המשפיע שלך גם כן התקרב בצורה זו על ידי אחד מהספרים והחוברות והקונטרסים שמחלקים בהרחובות ובבתי כנסיות ובישיבות, כי תהלה לאל נעשה כבר חמישים שנה שאני עוסק בזה במסירות נפש הכי גדולה, שכבר שלוש דורות מתקרבים אל רביז"ל רק בצורה כזו. ועכשיו אזכיר לך את המקור מאיפה לקחתי את זה, דבר שעדיין לא ראית (שזה גם כן עוולה גדולה מאד, כי מי שרוצה להקראות על שם רביז"ל, מוכרח קודם כל ללמוד את כל ספרי רביז"ל "ליקוטי מוהר"ן" "סיפורי מעשיות" "ספר המדות" ושיחותיו הקדושים המודפסים בספרי "חיי מוהר"ן" ו"שיחות הר"ן", כי אחרת יכולים להטעות אותו מאד מאד וכו'). מובא (חיי מוהר"ן סימן תקמ"ג) כמה פעמים היה רביז"ל מדבר הרבה עמנו, והזהיר אותנו מאד, לקרב נפשות להשם יתברך, להשתדל לדבר הרבה עם בני אדם כדי לעוררם ולהשיבם לקרבם להשם יתברך, ורצונו היה אפילו לדבר עם בני העולם שיחות חולין בעסקי העולם, אולי יצמח ויתגלגל מזה דיבורים שיעוררו אותם להשם יתברך, ואפילו אם לא יפעל אצלם כי אם תנועה בעלמא, היינו שיכנס בהם איזה הרהור תשובה או התעוררות לפי שעה גם כן טוב מאד, מכל שכן שיכול להיות שברבות הימים, כשידבר עמהם ויחזור וידבר, אולי יזכה לעוררם באמת להשם יתברך, ולקרבם לעבודתו יתברך, אשר אין דבר גדול מזה כמובא בכל הספרים ובפרט בזוהר הקדוש. כמובא (תרומה קכ"ח:) תא חזי כל מאן דאחיד בידא דחייבא, ואשתדל ביה למשבק ארחא בישא, איהו אסתלק בתלת סלוקין מה דלא אסתלק הכי בר נש אחרא, גרים לאכפייא סטרא אחרא, וגרים דאסתלק קודשא בריך הוא ביקריה, וגרים לקיימא כל עלמא בקיומיה לעילא ותתא, ועל האי בר נש כתיב (מלאכי ב') "בריתי היתה אתו החיים והשלום" וזכי למחמי בנין לבנוי, וזכי בהאי עלמא וזכי לעלמא דאתי, כל מארי דינין לא יכלין למידן ליה בהאי עלמא ובעלמא דאתי, עאל בתריסר תרעי ולית מאן דימחי בידיה. ועל דא כתיב (תהלים קי"ב) "גבור בארץ יהיה זרעו דור ישרים יבורך הון ועושר בביתו וצדקתו עומדת לעד זרח בחשך אור לישרים" וגו', ורביז"ל האריך לדבר עמנו כמה וכמה פעמים מזה, וזירז אותנו לזה מאד בכמה מיני לשונות, וכמה פעמים היה מבזה אותנו בבזיונות על שאנו מתעצלים בזה ופעם אחת קרא אותנו עצים יבשים על שאין אנו מולידים נפשות שיתקרבו להשם יתברך על ידינו. ופעם אחת בליל מוצאי שבת עמדנו לפניו עם כמה אנשים מהחשובים שלו, והוכיח אותנו מאד כמה שעות על ענין זה, וסיפר אז הרבה מענין זה, וגם היה רצונו שיסעו נסיעות בשביל זה כדי לדבר עם בני אדם, ואז כשדיבר מזה להשתדל לקרב נפשות להשם יתברך, אז היה מתלוצץ מאלו המשתדלים לקרב להשם יתברך רק הפחותים במעלה מאד, כגון עניים ואביונים ועמי הארצות וכיוצא בזה אנשים השפלים במעלה, כי העיקר הוא להשתדל לקרב להשם יתברך בני האדם הגדולים במעלה שיש להם איזה חשיבות, כי בני אדם כאלו קשה לקרבם מאד, וכשזוכה לקרבם אשרי לו, כי הוא דבר גדול מאד כשמקרב נפשות גדולות להשם יתברך ואז אלו הקטנים והשפלים במעלה נופלים ונטפלים ממילא אליו ומתקרבים להשם יתברך, כי מתבטלים לגבי הגדול מהם, שנתקרב לדרך האמת להשם יתברך, ושאל מוהרנ"ת ז"ל את רביז"ל מי הוא הגדול? השיב בחפזון [בדרך גערה על שאני שואל דבר פשוט כזה] מי שהוא למדן יותר חשוב יותר, מי שהוא עשיר חשוב יותר, מי שהוא מיוחס חשוב יותר, והמובן מדבריו היה שכל מי שיש לו איזה חשיבות ומעלה מצד עשירות, או מצד חכמה ויחוס, בוודאי נשמתו גדולה וגבוהה יותר, וכמו כן יש לו יצר הרע גדול ביותר, וגם בו תלויים כמה נפשות ביותר, ועל כן העיקר להשתדל לקרב מבני הנעורים החשובים שבעיר, כגון בני העשירים, ואותן שמחזקים בלימוד, ואז הקטנים מתקרבים ממילא וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך מאיפה אני לקחתי את הדרך הזה. אני מייעץ לך שאם אתה רוצה להיות מקורב אל רביז"ל באמת בלי להטעות את עצמך, אזי קודם תהיה בקי בכל ספרי רביז"ל ישר והפוך והפוך וישר לפני שאתה שואל שאלות כאלו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|