כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב: ראש חודש | ג' סיון | ד' סיון | ה' סיון | ח' סיון | י' סיון | י"א סיון | י"ב סיון | י"ג סיון | י"ד סיון | ט"ו סיון | י"ז סיון | י"ח סיון | י"ט סיון | כ' סיון | כ"א סיון | כ"ב סיון | כ"ד סיון | כ"ה סיון | כ"ו סיון | כ"ז סיון | כ"ח סיון | כ"ט סיון |
||
|
||
ארכיון כל המכתבים לנשים » | ||
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר נשא ראש חודש סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי לשמוח מאד מאד היום הזה שהוא ראש חודש, אשר ידוע שהקדוש ברוך הוא נתן את ראש חודש מתנה לנשים, בשביל זה נוהגים הנשים לא לתפור ולארוג ולכבס כביסה וכו' וכו' בראש חודש, ואמרו חכמינו הקדושים (פרקי דרבי אליעזר פרק מ"ד) הנשים לא רצו ולא קבלו עליהם ליתן נזמיהן לבעליהן, אלא אמרו להם אתם רוצים לעשות שקוץ ותועבה שאין בו כח להציל, לא שמעו להם, ונתן הקדוש ברוך הוא שכרן של נשים בעולם הזה ובעולם הבא, ומה שכר נתן להם לעולם הזה? שהן משמרות ראשי חדשים, לעולם הבא שהן עתידות להתחדש כמו ראש חודש מתחדשת הלבנה, וידוע שמוהרנ"ת ז"ל אמר שבספר הנשרף של רביז"ל היה מבואר בענין סעודת ראש חודש שהוא מסוגל לבנים, אבל אני לא זוכר אמר אם זה להוליד בנים למי שאין לו ילדים, או שמסוגל לגדל את הילדים, אזי אני אמר מוהרנ"ת ז"ל אומר שזה מסוגל לשניהם הן מי שאין לו ילדים שיהיה לו ילדים, ומי שיש לו ילדים שיזכה לגדל את הילדים שיהיו ילדים יראים ושלימים, וכן תראי לשמוח מאד מאד בשבת קודש שאז מאיר הקדוש ברוך הוא בגילוי רב ונפלא מאד בלי שום לבושים, ולכן מה טוב ומה נעים לשמור מאד מאד כל השבת קודש לא להיות חס ושלום בכעס וברציחה וכו' וכו', שזה חילול שבת רחמנא ליצלן, ודעי לך שבשבת יכולים לפעול אצל הקדוש ברוך הוא כל מה שרוצים, ולכן מה טוב ומה נעים אם אשה זוכה לומר בשבת "יום תהלים" השייך לשבת קודש, ועל ידי זה תמשיך על עצמה ברכה בכל מעשה ידיה, ואל יקל בעיניך דבר זה, כי לוקח סך הכל כחמש עשרה דקות לומר את ה"יום תהלים" של יום השבת, וחבל שתפספסי את "יום תהלים" של שבת קודש.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר בהעלותך ג' סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה שזכית להבראות מזרע ישראל ולא עשנו גוי כגויי הארצות, והשמחה הזאת עולה על כל השמחות, וכל אשה ששמחה ועליזה בזה, אזי שכרה רב מאד, כי בדרך כלל על נשים עובר הרבה מרירות וצער ועגמת נפש וכו' וכו', וזה מושך אותה אל עצבות ומרירות ודכאון פנימי עד שהיא מתייאשת לגמרי מהחיים שלה, אבל אם האשה תתחזק בכל מיני אופנים שבעולם ולהיות רק בשמחה, ותשתדל לעשות חסד אחת עם השניה, אז כל החיים שלה ישתנו לטובה, ולכן תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, וזה ירחיב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר בהעלותך ד' סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ואל תניחי שהעצבות והמרירות והדכאון יכנס בך, ואף שהס"מ עושה כל מה שביכולתו לשבור את כל אשה ולהכניס בה דאגות וחלישות הדעת ועגמת נפש וכו' וכו', עם כל זאת לימד אותנו רביז"ל שצריכים להפוך את היגון והאנחה לתוך השמחה, וזה עיקר גדולת בר ישראל שזוכה להפוך את המרירות לנעימות, את החושך לאור גדול, ומובא בזוהר (הקדמה ד.) שכל יום יוצא בת קול מהשמים ואומרת, "מאן מנכון די חשוכא מהפכן לנהורא, וטעמין מרירא למתקא, עד לא ייתון הכא. מאן מנכון דמחכאן בכל יומא לנהורא דנהיר וכו' מאן דלא מצפה דא בכל יומא בההוא עלמא, לית ליה חולקא הכא"; [מי מכם יכול להפוך את החושך לאור ואת המרירות למתיקות עד שלא יבא לעולם הבא וכו', מי מכם שמחכה בכל יום לאור הגנוז שיתגלה בעולם וכו', מי שלא יכול להראות את זה בעולם הזה, אין לו חלק בעולם הבא] מכל זה רואים מעלת האדם שאפילו שעובר עליו כל מיני חשכות ומרירות וכו' וכו', אף על פי כן הכל הוא מהפך לטובה, אשרי לו בזה ואשרי לו בבא.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר בהעלותך ה' סיון (ערב חג השבועות) ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מה אומר לך ראוי לנו לשמוח מאד על נועם חלקינו שזכינו להבראות מזרע ישראל, ולא עשנו גוי כגויי הארצות, והנה אנחנו זוכים שנכנס עכשיו חג השבועות חג קבלת התורה, ולכן תשתדלי מאד מאד רק להיות בשמחה עצומה, כי גם הנשים היו בהר סיני לקבל את התורה, ולכן גם האשה צריכה מאד מאד לשמוח בחג השבועות שזכתה להבראות מזרע ישראל, ובפרט נשות אנשי שלומינו צריכות מאד מאד לשמוח שהן יודעות מרבי אמת כזה, רבי נורא ונפלא כזה, רבי שמחזק ומעודד ומשמח אותנו יום יום ולא נותן לנו ליפול בדעתינו, כי סוף כל סוף עובר על כולנו מה שעובר חלישות הדעת בלבולים ירידות ונפילות וכו' וכו', ורביז"ל מחזיק בידינו ומפיח בנו רוח חיים חדשה, ולכן ראי לשמוח כל חג השבועות שהוא חג קבלת התורה, ובזכות השמחה הזו יאיר עליך מלך הכבוד בעצמו, ותקבלי על עצמך מחג השבועות הזה לציית את הקדוש ברוך הוא וללכת בבגדים צנועים וכו', לא צמודים וכו', ומכל שכן לא קצרים מעל הברך שזה עוון חמור מאד מאד, ועל אחת כמה וכמה שלא יראו את שערות ראשך בחוץ, כי בפירוש אמר רבי שמעון בן יוחאי (זוהר נשא קכ"ה) קללה תבוא בבית כשהאשה מסתובבת בלי כיסוי שערות ראשה, ועניות חוגגת בבית זה, ואין להם שום נחת מהילדים, ולכן דייקא עכשיו בקבלת התורה את צריכה לקבל על עצמך ללכת רק עם בגדים צנועים, ובשום פנים ואופן שלא יהיה החצאית או השימלה למעלה מהברך, שלבוש זה הוא גועל נפש וכו', וזה בא מבנות מדין שהכשילו את עם ישראל וכו', ולבסוף נמחקו לגמרי וכו', כי הקדוש ברוך הוא לא רוצה לסבול ניאוף, על הכל הוא מוחל אבל לא על בגדי שחץ שגורמים לניאוף וכו', ולכן תקבלי על עצמך מעכשיו להיות צנועה בלבוש ובהדיבור וכו' וכו', העיקר שתהי שמחה ועליזה ותשמרי מאד לא להתווכח עם בעלך כדי שלא יצא מזה מריבות או ויכוחים וכו', אשר אחר כך יהיה לך קשה להתפייס עם בעלך, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדה ל"א:) שאלו תלמידיו את רבי דוסתאי בר ינאי מפני מה איש מחזר על האשה ואין האשה מחזרת על האיש? אמר להם משל לאדם שאבדה לו אבדה, מי מחזר על מי? בעל אבדה (שנאבד הצלע מהאיש) מחזר על אבדתו, מפני מה איש מקבל פיוס ואין אשה מקבלת פיוס? זה ממקום שנברא (אדמה רכה סופגת) וזו ממקום שנבראת (עצם קשה של הצלע שאינה סופגת), כי טבע של אשה שהיא קשה כמו עצם וכו', ולכן קשה לה להתפייס עם בעלה וכו', ולכן אשה חכמה לא מתחילה להתווכח עם בעלה וכו', כדי שלא יהיה ביניהם ברוגז ורגזה וכו', ואחר כך היא לא תתפייס ממנו וכו'. יען שבחג השבועות הוא יום ההילולא של דוד המלך, ולכן תקבלי על עצמך לומר בכל יום "יום תהלים" שזה לוקח סך הכל חצי שעה, וכך תזכי לסיים כל שבוע את ספר התהלים, ורביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"ג) שתהלים מסוגל לתשובה ולפתוח את כל השערים הנעולים, ומעלת אמירת תהלים של נשות ישראל, זה אי אפשר לתאר ולשער כלל, כי למעלה בשמים מאד מאד חשוב אמירת תהלים עם דמעות של נשות ישראל, ואי אפשר לתאר ולשער את גודל זכותן, ולכן תעשי התחלה חדשה מחג השבועות הזה לומר בכל יום "יום תהלים" שזה לא לוקח יותר מחצי שעה, אבל זה יביא לך ברכה והצלחה בתוך הבית שלך, וזה יביא לך פרנסה ושפע וכו', וזה יביא לך שלום בית אמיתי, אהבה והבנה הדדית בינך לבין בעלך וכו', וזה יביא לך נחת מהילדים, כי כשאשה אומרת תהלים ומורידה דמעות, נעשה מזה למעלה מה שנעשה, והיא פותחת את כל העולמות, ורביז"ל הפליג מאד מאד במעלת תפלת הנשים. אשה לא צריכה להיות ערה כל הלילה בליל שבועות, רק להתחזק להיות בשמחה ולשמח את בעלה ואת הילדים, שזה משרה את השכינה בתוך הבית. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר בהעלותך ח' סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' חסדי השם יתברך שאנחנו אוחזים עכשיו בשבת הראשונה אחר קבלת התורה, ולכן ראי לשמוח מאד מאד כל השבת, ותשמרי שלא יהיה שום מריבות בבית ביום השבת, וכן שלא יהיה מריבות עם השכנים וכו', כי שבת שלום הוא, וכשבר ישראל שש ושמח בשבת על ידי זה גורם יחוד עליון בכל העולמות, ולא בחינם שהס"מ אורב על נשמות ישראל העיקר שלא להיות בשמחה בשבת, ולכן אני מאד מבקש אותך תעשי כל מיני מאמצים להתחזק ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, אלא תהי שמחה ועליזה כל השבת, ואל תתני שהס"מ יתערב בתוך ביתכם על ידי מחלוקת ומריבות או ויכוחים וכו', שזה לאו של "לא תבערו אש בכל מושבותיכם", ומובא בזוהר וכן בספרי חסידות שהאש הזה סובב על אש הכעס, שביותר הס"מ מכניס את האדם בכעס בשבת כדי להפר ממנו את קדושת ושמחת השבת, ולכן תעשי כל מה שביכולתך להיות רגועה בשבת, ותשתדלי מאד מאד שלא יהיה שום אלימות מילולית בבית בכל השבת, ועל ידי זה תזכי להמשיך את קדושת השבת על ששת ימי החול, ויהיה לכם שפע גדול מאד, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') על הפסוק (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" ברכת הוי"ה היא תעשיר זו השבת, שנאמר (בראשית ב' ג') "ויברך אלקים את יום השביעי".
|
||
בעזה"י יום א' לסדר שלח י' סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתראי להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ותדעי שדבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ולכן כל דבר מה שאת צריכה, דעי לך שהכתובת הראשונה והאחרונה זה הקדוש ברוך הוא, היינו שתרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא ולבקש ממנו יתברך בפרטי פרטיות כל מה שאת צריכה, כי אי אפשר לתאר ולשער את גודל הזכות של אדם שזוכה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולבקש ממנו יתברך את כל ענינו, ובפרט שרביז"ל הפליג מאד במעלת תפלת האשה שמתקבלת בשמים, ורוב הצרות שבני אדם סובלים זה רק מחמת שמתרשלים מתפלה שיסודו הוא באמונה, כי המאמין האמיתי בו יתברך תמיד יבקש את ענינו רק ממנו יתברך, וכתב מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות כלי היין הלכה א' אות א') מי שליבו שלם עם השם יתברך ואמונתו חזקה ומאמין שהכל ברצונו יתברך, אזי הוא בשמחה תמיד ואין לו שום דאגה ופחד כלל משום דבר שבעולם, כמו שכתוב (משלי ג') "אל תירא מפחד פתאום ומשואת רשעים כי תבוא: כי הוי"ה יהיה בכסלך ושמר רגלך מלכד", כי מאחר שהכל רק ברצונו יתברך, אם כן אין לו להתיירא משום דבר, כי מי יוכל לעשות לו דבר גדול או דבר קטן בלי רצונו יתברך, כמו שכתוב (תהלים קי"ח ו') "הוי"ה לי לא אירא מה יעשה לי אדם", ועל כן הוא שמח תמיד, ואפילו אם לפעמים באין עליו איזה יסורים חס ושלום מבעל בחירה וכו', אף על פי כן מאחר שיודע שהכל ברצונו יתברך לבד, הוא יכול לשמח את עצמו תמיד, כי בוודאי כוונת השם יתברך, שמביא עליו היסורין, הוא בודאי רק לטובה, אם להזכירו שישוב בתשובה, אם למרק עוונותיו, ואם כן כל היסורים חס ושלום, הם טובות גדולות, ועל כן הוא יכול לשמח את עצמו תמיד, כי יודע שהשם יתברך מלא רחמים, וכוונתו יתברך בודאי לטובה, (תהילים ק"ג ט') "לא לנצח יריב ולא לעולם יטור", ובודאי ישוב השם וירחמהו וייטיב אחריתו, והיסורים יתהפכו לו לטובה גדולה לעולמי עד ולנצח נצחים, ועל כן הוא בשמחה תמיד, אבל מי שנוטה חס ושלום מאמונה הקדושה, וטועה חס ושלום בכפירות של חכמי הטבע, וסובר שיש טבע מקרה ומזל חס ושלום, אזי אין לו שום חיים כלל, כי כל ימיו כעס ומכאובות, (איוב ט"ו) "כל ימי רשע הוא מתחולל ומספר שנים נצפנו לעריץ: קול פחדים באזניו בשלום שודד יבואנו", כי תמיד מתיירא פן יבוא עליו שבר פתאום, וכשבא עליו איזה צרה ויסורין, אין לו למי לפנות להוושע, ועל כן הוא מלא צער ויסורין ופחדים ועצבות תמיד, ואין לו שום חיים כלל, אבל מי שיש לו אמונה שלימה ברצון, היינו שיודע שהכל רק ברצונו יתברך, אזי זוכה לשמחה גדולה, וכל היראות והפחדים שיש לו מאיזה דבר שבעולם, כולם נתהפכין לשמחה גדולה, כי על ידי זה הוא חוזר להשם יתברך ויודע שהכל לטובה; כמאמרם ז"ל (מנחות נ"ג:) מה זית אינו מוציא שמנו אלא על ידי כתית, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא על ידי יסורין; ואמרו (בראשית רבה פרשה ט' סימן ח') טוב מאד זו מדת יסורין שעל ידיה הבריות באות לחיי העולם הבא; ולכן ראי לחזק את עצמך ביתר שאת ביתר עוז בכל מה שעובר עליך, ושום דבר שלא יוכל לשבור אותך, רק תחזיקי מעמד ותרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ופשיטות, ותברחי רק אליו יתברך, ותראי את הנסים נגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא, ואמרו חכמינו הקדושים (שוחר טוב תהלים צ"ד) חביבין יסורין, שכשם שהקרבנות מרצין כך הייסורין מרצין, בקרבנות הוא אומר (ויקרא א' ד') "ונרצה לו לכפר עליו", ובייסורין הוא אומר (שם כ"ו מ"א) "אז ירצו את עונם", ולא עוד אלא שייסורין חביבין מן הקרבנות, שהקרבן בממון והייסורין בגוף; ולכן חזקי ואמצי מאד ותעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, כי כל רגע ודקה ושניה שאת תהי בשמחה, את מקיימת מצות עשה של יחוד הבורא יתברך שמו, כי כל שמחתך זה רק "שלא עשני גויה", ושמחה זו עולה על כל השמחות, ולכן אסור לך להמשך אחר הצער והיסורין, אלא תשתדלי למצוא רק את הטוב בעצמך, ואז הכל יתהפך לטובה, ואף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים חלישות הדעת קטנות ובלבולים וספיקות וכו' וכו', עם כל זאת תעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ותשתדלי לבוא ולשמוח עם נשות אנשי שלומינו, ובפרט עכשיו שאני רוצה לנקות את הקהילה שלא יזכר ולא ימצא בתוכינו אלמנטים בלתי ראויים וכו'.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר שלח י"א סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מה אומר לך עלינו לשבח לאדון הכל על כל החסד שעשה איתנו הקדוש ברוך הוא שזיכה אותנו להתקרב אל רבי כזה, שמחזק ומעודד ומשמח אותנו יום יום, ולא נותן לנו מנוח, ודואג שנהיה תמיד בשמחה, ולחפש ולבקש ולמצוא בעצמינו את הנקודות טובות שיש בנו, אשר אין עוד שמחה כשמחה זו שמקורבים אל צדיק כזה שלא עוזב אותנו כרגע, ולכן ראי להתחזק ביתר שאת ביתר עוז להיות בשמחה עצומה, ותזמזמי לעצמך איזה ניגון כדי שתבואי לשמחה עצומה, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן רע"ג) טוב להאדם להרגיל את עצמו שיוכל להחיות את עצמו עם איזה ניגון. כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאד מאד, ויש לו כח גדול לעורר ולהמשיך את לב האדם להשם יתברך. ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו ובינו לבין עצמו יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אין לשער ואין לתאר כלל, ומובא (סיפורי מעשיות מעשה י"ג מהשבעה בעטלירס מיום ו') אשר שם מרומז קצת מעלת הניגון, כי מבואר שם שעיקר רפואת הבת מלכה שנפלה חלשות הוא על ידי ניגון, היינו על ידי עשרה מיני נגינה וכו', כי המלך האכזר שהוא היצר הרע תופס את הנשמה בתוך עצבות ודכאון פנימי, ומכניס את האדם במרירות עצומה שזה החיצים שיורה המלך האכזר שהוא הס"מ בתוך נשמת האדם שנקראת בת מלך, כי הנשמה הקדושה של כל אחד מישראל היא נקראת בת מלך כידוע, והיא מונחת במקום שמונחת אצל כל אחד ואחד וכו' וכו', עייפה ויגעה וחלושה בעוונותיה שהם העשרה מיני חיצים, שזרק וירה בה המלך האכזר שתפסה במצודתו וכו', וצריכין צדיק אמת בעל כח גדול שיוכל להכנס לתוך כל המקומות שנפלה לשם ולהוציא ממנה כל העשרה מיני חיצים שירה בו המלך האכזר שהוא הס"מ שמכשיל את כל אחד בחטאים ועוונות וכו', ולנגן כל העשרה מיני נגינה, כי עיקר רפואתה של הנשמה שנקראת בת מלך, היא על ידי ניגון ושמחה; היינו כשמרגילים את עצמם לנגן בינו לבין עצמו ניגון של שמחה, אפילו שהוא לא בעל מנגן, עם כל זאת לעצמו מפזזים איזה ניגון של שמחה או של התעוררות, וזה מכניס באדם התעלות שיעלה מהדכאון הפנימי שתפס אותו, ולכן תראי לקיים את זה בתמימות ובפשיטות ותשירי בינך לבין עצמך איזה ניגון של שמחה, או שתשמעי איזה קלטת של שמחה שזה דבר גדול מאד מאד, כי הכלי זמר והניגונים מעלים את האדם מעצבות ומהמרה שחורה ומעלה אותו אל שמחה רוחנית, ולכן לא בחינם שהצדיקים מאד מאד הפליגו במעלת השמחה והניגונים, שזה יסוד גדול בחסידות להגביה את הנשמה שנקרא בת מלך, ולהחזירה אל מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא, כי כל נשמה מאד מאד יקרה בעיניו יתברך כי היא חלק אלוק ממעל ממש, אבל להגיע אל זה צריכים להיות מקורב אל הצדיק האמת, שהוא יכול למצוא את הטוב של כל בר ישראל, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שמכל הנקודות טובות שמוצא אצל כל בר ישראל עושה מזה ניגון נפלא ונורא מאד, עד שהנשמה שהיא הבת מלך יוצאת מהבוץ והלכלוך והבור שנפלה לשם, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך להיות בשמחה, ועיקר השמחה הוא שמחת המצוות, ורביז"ל אמר (ספר המידות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה זה סימן שלבו שלם עם אלקיו, וצריכים הרבה לבקש את הקדוש ברוך הוא על שמחה, כי שמחה היא אור כל כך גדולה שאי אפשר לקבלה אלא על ידי ריבוי תפילה, לבקש ולהתחנן ממנו יתברך בכל יום רבונו של עולם חוס וחמול עלי וזכיני להיות בשמחה תמיד, ואזכה לרקוד מרוב שמחה, שהשמחה יעבור דרך אבריי וגידיי, ואזכה להרגיש את אמתת מציאותך יתברך, שאתה נמצא ואין בלעדך נמצא, ורק בשביל זה נבראתי וירדה נשמתי אל העולם הגשמי והחומרי הזה, הכל כדי שאזכה להכיר אותך מכל פרט מפרטי הבריאה, אבל אתה יודע שפגמתי במחשבה דיבור ובמעשה, שעל ידי זה נמשך עלי עצבות ועצלות ומרירות ודכאון, שמשם נמשך עלי כל הצרות והדינים והעניות והדחקות, ולכן אבי שבשמים חוס וחמול עלי שאזכה לנתק את עצמי מגשמיותי, ואזכה להיות רק בשמחה עצומה, ואשמח את עצמי עם כל הנקודות טובות שיש בי, כי תהלה לאל יש בי הרבה טוב כאשר רק אתה אבי שבשמים יודע, ולכן זכיני להיות רק בשמחה עצומה עם כל הטוב שיש בי, והעיקר שזכיתי להבראות מזרע ישראל ולא עשני גויה כגויי הארצות, שהשמחה הזו עולה על כל השמחות, וכן אזכה לשמח את נשים אחרות, אשר אין עוד מצוה יותר גדולה מזו מלחזק שבורי לב, ותן בליבי שמחה עצומה שאוכל לשמוח בעצמי עם נקודת יהדותי, וכן אוכל לשמח את כל אשה מבנות ישראל כל ימי חיי, אשר זה החסד הכי גדול לשמח גם את הזולת, ובזה אזכה לעסוק כל ימי חיי, עד היום שאצטרך לעזוב את זה העולם, וגם אז אזכה להכלל לגמרי בך יתברך, עד שנשמתי תהיה דבוקה באין סוף ברוך הוא, ואחזור אל שורשי הנצחי אמן סלה. כך תתפללי כל יום וזה יועיל לך מאד מאד להיות רק בשמחה, שזה המצוה הכי גדולה, כי אצלו יתברך נאמר (דברי הימים א' ט"ז) "עוז וחדוה במקומו".
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר שלח י"ב סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' את צריכה להתחזק ביתר שאת ביתר עוז ושום דבר בעולם שלא יוכל לשבור אותך וכו', הן אמת שיש לך נסיונות קשים ומרים וכו', הן בשלום בית וכו', הן בפרנסה וכו', הן בצער גידול הילדים וכו', עם כל זאת אם תקני לעצמך את מדת הסבלנות, דעי לך שאין עוד מדה יותר יקרה מזו, כי עיקר השלימות הוא לקנות לעצמו מדת הסבלנות, שאין עוד מדה יותר יפה מזו, ואשרי האשה שקונה לעצמה את מדת הסבלנות שזה עיקר גדול בהחיים, וזה המתנה הכי יפה שאשה צריכה להגיע אל זה, כי החיים מלאים קשיים ונדמים כים הסוער וכו' וכו', ומי המצליח בחייו? זה רק הסבלן! ואמר החכם "אין דבר שמחסר מן הרעה כמו הסבל", כי הסבלן הוא המנצח בכל תחום, ואמר החכם "הסבל מעלה גדולה, והיא תחבולה למי שאין לו תחבולה", ולכן תראי להתאזר במדת הסבלנות הן לגבי ילדיך, והן לגבי בעלך, ואז תהי המוצלחת הכי גדולה בעולם, וזה עיקר גבורת הגיבור להתאזר במדת הסבלנות, וכך אמרו חכמינו הקדושים (אבות פרק ד') איזהו גיבור הכובש את יצרו, שנאמר (משלי ט"ז) "טוב ארך אפים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר", רואים מפסוק זה שמדבר מסבלנות שזה עיקר הגבורה, שיכול לכבוש את יצרו של כעס, שלא יכעס יותר, כי הסבלן הוא המנצח תמיד, ולכן אני מאד מבקש אותך רק תהי שמחה ועליזה, וזה יביא לך אל מדת הסבלנות, שהיא המדה הכי יקרה בהחיים, כי ימינו כצל עובר וכו', וכל כך חבל לבלות את היום בעצבים ובצעקות על הילדים, ולהתעצבן על השכנות וכו' וכו', עדיף רק להיות בשמחה תמיד ולשמח את אחרים, ואז את עולמך תרגישי בחייך, ואף שאני יודע שזה עבודה הכי קשה לאדם, כי מרוב הצרות והיסורים והמרירות והדחקות שרק עובר עלינו וכו' וכו', קשה מאד להגיע לכל זה, עם כל זאת הזהירנו רביז"ל להכריח את עצמינו להיות רק בשמחה, ולהחדיר בנו אמונה פשוטה בו יתברך שהוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ועל ידי זה נזכה לקנות לעצמינו מדת אריכות אפים, שהוא המדה היקרה של סבלנות.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר שלח י"ג סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, ואף שאני יודע שזה הדבר הכי קשה לך להגיע אליה, עם כל זאת תעשי כל מיני פעולות בעולם רק להיות בשמחה, וכן תשמחי את החברות שלך וכו', וביחד תרקדו ותשמחו בכל יום ויום, כי אין עוד דבר שמביא הצלחה לאדם כמו השמחה, וכמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח; ולכן צריכים להכריח את עצמו להיות בשמחה, כי זה לא בא כל כך קל לאדם, כי מרוב טרדות ויסורים וכו', מניעות והרפתקאות וכו', עניות ודחקות, הטבע של אדם שנמשך אחר עצבות ועצלות, ולכן תעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר שלח י"ד סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ולחזק נשים אחרות, כי זה יסוד גדול בדעת רביז"ל, שיהיה לכל אדם נקודת החבר, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שקודם מקבלים את נקודת הרב, ואחר כך מקבלים נקודת החבר, כי כל אחד מקבל מהצדיק כפי דעתו, ואחר כך יש נקודת עצמו שזה שמדברים עמו יתברך, וכמו שזה אצל הגברים, בדיוק ככה זה אצל הנשים, שכל אשה מקבלת את נקודת הצדיק כפי דעתה וחכמתה ונסיונותיה בהחיים וכו', ואחר כך היא מחזקת את חברותיה שגם כן יצייתו את הצדיק בכל פרט ופרט מהחיים שמחזק ומעודד ומשמח אותנו ולא נותן לנו ליפול וכו', ואחר כך נקודת עצמה שמרגילים את עצמן לדבר עם הקדוש ברוך הוא, שאין למעלה מזה, כי כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך זה הצלחה נצחיית הצלחה כזו שאין לתאר ואין לשער כלל, ואי אפשר להסביר את זה לאף אחד, כי הנסיונות קשים ומרים מאד מאד, וכל אחד ואחת נתנסה בנסיונות קשים ומרים בצורה אחרת וכו' וכו', ולכן כל אחת צריכה התחזקות חדשה בכל יום מחדש, שתקבל את נקודת הצדיק ושתוכלי לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לו את כל מה שמעיק ומציק לך, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו בזה העולם כלל, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, כי העולם מטעה מאד מאד, ולכן עלינו להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ולא לתת שבני אדם יטעו אותנו כאילו אבד מנוס ותקוה מאתנו, אדרבה עלינו לזכור שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ובידיעות האלו נזכה להתחזק הן באמונה פשוטה בו יתברך, והן לשמוח עם כל הנקודות טובות שיש בנו מנקודת יהדותינו, ונשמע ונתבשר בשורות משמחות.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר שלח ט"ו סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה כל השבת, כי השמחה בשבת ממשכת על האדם הארת עולם הבא בעולם הזה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ב') ולכן אשרי מי ששש ושמח בשבת שזה מביא לאדם את כל העשירות, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"א סימן א') על הפסוק (משלי י') "ברכת הוי"ה היא תעשיר ולא יוסיף עצב עמה" ברכת הוי"ה היא תעשיר זו השבת, שנאמר (בראשית ב' ג') "ויברך אלקים את יום השביעי", וכן ממשיכים את השמחה של שבת על ששת ימי החול.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר קרח י"ז סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, כי אי אפשר להסביר את גודל הזכות של אדם שזוכה להיות בשמחה, כי בשעה שבר ישראל שש ושמח, בזה גורם נחת רוח להקדוש ברוך הוא, כי מה זה שמחה יהודית? שהוא שש ושמח "שלא עשני גוי" כגויי הארצות, שזה השמחה הכי גדולה, וידוע את הסיפור שפעם אחת דילג הרב הקדוש מבארדיטשוב זי"ע בברכת השחר הברכה "שלא עשני גוי" וכששאלו לו על זה? השיב שבקומו ממטתו בזה היום, היה לו שברון לב מאוד, ולא היה לו במה לחזק עצמו, עד שעלה על דעתו שעל כל פנים תולדתו הוא מצד שורש קדושת ישראל, ובירך בשמחה רבה הברכה "שלא עשני גוי", ובזה השיב את נפשו, ובשביל זה דילג וחיסר עכשיו את הברכה, הרי שלך לפני שגם הרב הקדוש מבראדיטשוב זי"ע שרביז"ל הפליג מאד מאד במעלתו, ואמר שהוא התפילין של הקדוש ברוך הוא, וקרא אותו פאר הדור, ¬(עיין ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ז) ואף על פי כן לא היה לו במה להחיות את עצמו רק עם "שלא עשני גוי", ולכן אני מאד מבקש אותך שתמסרי את נפשך רק להיות בשמחה, ותשתדלי מאד מאד רק להתאסף עם נשות אנשי שלומינו, ולעשות ערבי שמחה, ולרקוד ביחד, כי השמחה משחרר את הלחץ התמידי שאשה עוברת בחיי יום יום וכו' וכו', ולכן אשרי הבעל שזוכה לשמח את אשתו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ראש השנה ו:) אשה בעלה משמחה; כי אם האשה שמחה אז גם הבעל שמח, ואם שניהם שמחים אזי הילדים שמחים, ואם כל הבית שמח הרי השכינה שורה שם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (שבת ל:) על הפסוק (קהלת ח' ט"ו) "ושבחתי אני את השמחה" זה שמחה של מצוה, (קהלת ב' ב') "ולשמחה מה זה עושה", זו שמחה שאינה של מצוה, ללמדך שאין שכינה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות ולא מתוך שחוק ולא מתוך קלות ראש ולא מתוך שיחה ולא מתוך דברים בטלים אלא מתוך דבר שמחה של מצוה, שנאמר (מלכים ב' ג' ט"ו) "ועתה קחו לי מנגן והיה כנגן המנגן ותהי עליו יד הוי"ה"; ולכן אני מאד מבקש אותך שתעשי כל מה שביכולתך רק להיות בשמחה, ואל תחשבי שזה איזה חומרא וכו', או איזה עצה וכו', אלא רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, שזה מצוה הכלול מכל המצוות, כי כשבר ישראל שש ושמח עם המצוות, בזה מגלה את טוהר לבבו שהוא מאמין בהקדוש ברוך הוא, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו; ולכן אני מאד מאד מבקש אותך שתעשי כל מיני פעולות שבעולם רק להיות בשמחה, וזה יוציא אותך מכל הצרות והיסורים והסבל שאת סובלת וכו', וימשיך עליך ברכה והצלחה בכל מעשה ידיך.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר קרח י"ח סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מאד מבקש אותך שתראי להתחזק, ואף שאני יודע שמאד מאד קשה לך החיים וכו', כי בבית לא הולך לך כמו שאת רצית, ותמיד יש ביניכם ויכוחים ואי הבנות וכו', עם כל זאת את צריכה לעשות כל מיני מאמצים שבעולם רק לשמח את עצמך, ולעשות את עצמך כאילו את שמחה ועל ידי זה תבואי באמת לשמחה אמיתיית, והשמחה ירחיב את דעתך, וזכרי היטב אשר השמחה מכניס באדם סבלנות, וזה המתנה הכי יפה שאדם צריך לקנות לעצמו לסבול את כל מה שעובר עליו, כי הסבלן הוא המנצח, ולכן אני מאד מבקש אותך תתאזרי במידת הסבלנות שאין מידה יותר יפה מזו, ואפילו שזה בא לך מאד מאד קשה, זכרי מה שאמר התנא הקדוש (אבות פרק ה') לפום צערא אגרא, ודעי לך כשאשה עוצרת עצמה לא לכעוס וכו', בזה אפילו שהיא נמצאת במדור הקליפות וכו', היא עולה עד עולם האצילות, שהיא בטלה לגמרי אל האין סוף ברוך הוא, כי הכל תלוי כפי מידת הסבלנות ולא להכנס בכעס, שבדרך כלל בא מגיאות וישות, אשה צריכה לבטל את עצמה כל כולה אליו יתברך, ושלא תהיה לה שום תרעומת על בעלה, כי האשה היא חלק מבעלה, כמו שכתוב (בראשית ב' כ"ג) "עצם מעצמי ובשר מבשרי לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת", ולכן אשרי האשה שקנתה לעצמה את מידת הסבלנות לגבי בעלה וכו', ומוחלת לו על הכל, ומתחזקים לאהוב אחד את השני, שאז השכינה תשרה בתוך הבית.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר קרח י"ט סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' נא ונא תעשי כל מה שביכולתך להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ולידע שכל מה שקורה איתך זה רק לנסות אותך אל מי תברחי בעת צרה וכו', ובעת עניות ודחקות וכו', כי כך אמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן ש') כל מה שאתה רואה בעולם כל מה שנמצא בעולם הכל בשביל הבחירה והנסיון, ולכן אתה מוכרח להתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ולא להשבר משום דבר, ולכן העיקר רק להתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, אשר דבר גדול דבר קטן לא נעשה בעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, כי הוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ובני אדם חושבים שיש פה טבע מקרה ומזל, וכאילו שהכל נעשה לבד וכו', ובאמת אין דבר כזה וכו', כי (ישעיה ב' ) "ונשגב הוי"ה לבדו ביום ההוא", כי בעת הגאולה אז יתגלה שאין כאן רק הקדוש ברוך הוא בעצמו, וכל מה שקורה עם האדם זה רק ממנו יתברך, אין טבע מקרה ומזל כלל, אלא הכל מושגח בהשגחה נוראה ונפלאה ממנו יתברך, ובידיעות האלו אדם יכול לעבור על כל הצרות והיסורים והמרירות והדחקות שעובר עליו וכו', כי תיכף ומיד כשאדם מכניס את הקדוש ברוך הוא בחייו הפרטיים, אזי הכל הולך לו כבר בצורה אחרת לגמרי, ולכן חזקי ואמצי מאד והקדוש ברוך הוא ירחיב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר קרח כ' סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתעשה כל מיני מאמצים שבעולם רק להיות בשמחה, שזה עיקר הנצחון של בר ישראל, שזוכה לשמוח עם נקודתו שיש בו, כי כל בר ישראל יש בו נקודה אשר אין בחבירו כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ד) שכל בר ישראל יש לו נקודה אשר אין בחבירו וכו', ומה גם שהוא לא יכול לחקות את חבירו וכו', כי כל אחד נשלח לזה העולם להוציא מכח אל הפועל את נקודתו, ולכן אין לקנאות בהזולת כלל, כי כל אחד ואחד יש לו את הנקודה שלו, ודבר זה צריכה כל אשה ואשה לזכור היטב, אשר היא נשלחה בזה העולם להוציא את נקודתה שיש בה שאין באחרות וכו', ולמה אשה צריכה לדעת את זה יותר מהגברים? כי חכמינו הקדושים אמרו (מגילה י"ג) אין אשה מתקנאה אלא בירך חברתה; כי טבע של אשה תמיד לחשוב שלחברתה הולך יותר טוב ממה שהולך לה וכו', ובאמת צריכים לזכור שכל אשה יש לה את המשימה שלה להוציא מכח אל הפועל בזה העולם וכו', ולכן אסור לה לקנאות בשום אשה אחרת, אדרבה עליה להתחזק ביתר שאת ויתר עוז, על אף שעובר עליה כל מיני משברים וגלים וכו' וכו', עליה לזכור שזה גדולתה שיכולה להתחזק אפילו בהמצבים כל כך קשים שיש לה, ובזה היא גורמת נחת רוח גדולה בשמים.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר קרח כ"א סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק בכל מה שעובר עליך בגשמיות וברוחניות, ותזכרי שכל הסיבובים שמסבבים איתך זה הכל קריאות שקוראים אותך מהשמים שתחזרי בתשובה שלימה, ורביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן נ"ב) מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, הקדוש ברוך הוא קורא את כולם לחזור אליו יתברך, ולכן אל תהיי שבורה מכל מה שעובר עליך, אלא זכרי היטב שהכל קריאות שקוראים אותך לחזור אל הקדוש ברוך הוא.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר קרח כ"ב סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי לשמור את השבת קודש ולהיות בשמחה עצומה, ולעבור את השבת במנוחה, ועל זה את צריכה להיות עקשנית לא להיכנס בוויכוחים עם הבעל ועם הילדים, כי הס"מ אורב על כל אישה לבטל ממנה עונג שבת.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר חוקת כ"ד סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתראי להתחזק ביתר שאת ביתר עז ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך ועיקר ההתחזקות זה אמונה, להאמין בו יתברך שכל מה שעובר עליך ברוחניות ובגשמיות זה רק לנסות אותך אל מי תפני בעת צרה, ואז כשתהיי חזקה באמונה אזי יתפרדו כל פועלי אוון ויומתקו ממך כל הדינים, ואל יקל בעיניך עניין זה כלל, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ספר המידות אות אמונה סימן י"ב) על ידי אמונה נתברך, כל הברכות באים בזכות האמונה, כמו שכתוב (משלי כ"ח) איש אמונות רב ברכות.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר חוקת כ"ה סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי לשמוח שאת מקורבת אל רביז"ל וזכית להיות אצל ציון רביז"ל, אשר הוא הבטיח לנו בהבטחה חזקה שמי שיבוא אל ציונו הקדוש בעיר אומן וייתן פרוטה לצדקה ויאמר שם את העשרה מזמורי תהילים הנקראים "תיקון הכללי", אזי אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ופשעיו יוציאו מהשאול תחתיו וכו' וכו', ולכן את לצריכה מאד מאד לשמוח עם זה שזכית להיות בציון רביז"ל, ועוד תיסעי הרבה פעמים אל ציון רביז"ל.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר חוקת כ"ו סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתהיי שמחה ועליזה שזכית להתוודע מרבי אמת שכזה רבי נורא ונפלא כז רבי המחייה ומעודד ומשמח אותנו, אשר זו השמחה הכי גדולה, כי מי שזוכה לדעת מרביז"ל עליו לשמוח שמחה אין סופית, כי אין עוד שמחה כשמחה זו שאדם מקורב אל צדיק אמת שזה מביא לאדם שמחה גדולה מאד, ואמר רביז"ל (ספר המידות אות עצבות סימן ו') מי שיש לו עצבות יסתכל על הצדיקים ויבוא לו שמחה בליבו, כי גדולי מובחרי הצדיקים דבוקים תמיד באין סוף ברוך הוא בביטול כל הרגשותיהם, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קט"ז) את הצדיק אי אפשר בשום פנים ואופן להכיר מבחוץ, כי הוא נראה כמו כל אדם, כי העיקר של הצדיק זה הפנימיות שלו וכו', שהוא דבוק בקביעות בחי החיים בו יתברך, ומוכן ומזומן למסור את נפשו כל כולו אליו יתברך ומי יכול לראות דבר כזה? ומי יכול להכיר דבר כזה? הרי מה שבפנימיות לב האדם אף אחד לא יודע, ולכן צדיק שדבוק בו יתברך בדבקות עליונה אם מתבוננים עליו ומסתכלים על פניו המאירות זה מכניס שמחה וחדווה בעצמנו, ולכן עלינו תמיד להסתכל על פני הצדיק האמת הדבוק בו יתברך וזה יביא לנו גם כן שמחה, ומכל שכן וכל שכן אם נעזור לצדיק זה יביא לנו כל מיני ישועות, כמו שאמר רביז"ל (ספר המידות אות ישועה סימן י"א) מי שצריך לאיזה ישועה ישמח את הצדיק, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תראי להרחיק ממך את העצבות והמרירות והדכאון וכו' וכו', ותשמחי מאד מאד שאת מקורבת אל רביז"ל שהוא הצדיק שבדור הזה.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר חוקת כ"ז סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' הלילה יש לי דרשה מיוחדת לנשות אנשי שלומינו כדי להודיע מהנעשה בקהילתנו, ולכן מאד מאד נחוץ שתבואי, כי זה שתבואי יעזור מאד מאד להתפתחות הקהילה.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר חוקת כ"ח סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזקי באמונה פשוטה בו יתברך ותדעי שהקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ולכן מה יש לך להתבלבל? מה יש לך לדאוג? מה יש לך להיכנס בלחץ? ואמר רביז"ל (ספר המידות אות ישועה סימן י"ד) על ידי בטחון תזכה להבין שהישועה מאת הקדוש ברוך הוא ולא מהאדם, ולכן חזקי ואמצי מאד באמונה פשוטה בו יתברך וכל מה שאת צריכה תבקשי את הקדוש ברוך הוא.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר חוקת כ"ט סיון ה'תשע"ד שלום רב אל … תחי' אני מאד מבקש אותך שתשמרי על עצמך כל השבת קודש להיות רק בשמחה עצומה, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי ברכות פרק ב' הלכה ח') ברכת הוי"ה היא תעשיר זו ברכת שבת, כשבר ישראל שש ושמח כל השבת זוכה לעשירות בששת ימי החול, ואני יודע את העניות והדחקות שעובר עליכם וכו' וכו', והנה בזה שתהיי שמחה ועליזה כל השבת אזי תזכי לעשירות גדולה מאד, אבל אני מוכרח להגיד לך שיש על זה נסיון גדול מאד מאד, כי הס"מ עושה כל מיני פעולות שעולם לפרק את מנוחת השבת ולהכניס בך דכאון ועצבות דייקא בשבת, וכן הס"מ ימ"ש עושה כל מיני פעולות שבעולם שיהיה מריבות בין הבעל ובין האישה ביום השבת דייקא, ולכן תראי מצדך שלא יהיה שום וויכוחים עם בעלך בשבת רק תשמחי כל השבת ויהיה פניך מאירות מרוב צהלה ושמחה, ואז את לא יכולה לתאר איזה שבוע טוב יהיה לך, כי הכל מתחיל משבת אם שמחים ועליזים בשבת אזי כל ימי השבוע מאירים בצורה אחרת לגמרי, ולכן תעשי כל מה שביכולתך לא לריב ולא להתווכח על בעלך כל השבת
|