מאת שוחם: שלום וברכה לכבוד הצדיק מיבנאל שליט"א. מה דעתכם בעניין העלייה להר הבית בזמן הזה – האם זה מותר או אסור?
תשובה:
בעזה"י יום ג' לסדר חיי שרה י"ח חשוון ה'תשע"ה
שלום וברכה אל שוחם נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י"ב) כשאדם הולך אחר שכלו וחכמתו יוכל ליפול בטעותים ומכשולות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום. ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאוד המפורסמים, שהטעו את העולם, והכל היה על ידי חכמתם ושכלם. ועיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות בלי שום חכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה שיהיה שם השם יתברך, ולבלי להשגיח כלל על כבוד עצמו. רק אם יש בזה כבוד השם יתברך יעשה, ואם לאו לאו, ואזי בוודאי לא יכשל לעולם; אם חכמי ישראל בכל הדורות הזהירו באיסור חמור לא לעלות אל הר הבית כי זה גובל עם איסור כריתות, אזי אין מה להיכנס בשום ויכוחים, וצריכים לזכור שבזמן הזה אסור להיכנס בהר הבית שזה איסור כרת, ולא להסתכל על אלו הקלים והריקים והפוחזים וכו' שמטהרים את השרץ בק"נ טעמים ופוסקים שמותר לעלות אל ההר הבית וזה עוד מצווה רבה מאוד, אוי לנו שכך עלתה בימינו שיכולים לסנוור בני אדם ולהסיתם לעלות אל הר הבית בזמן הזה שכולנו טמאי מתים, וזה איסור כרת להיכנס בהר הבית.
מלבד זאת, יש בזה איסור חמור של 'התגרות באומות' שאמרו חכמינו הקדושים (כתובות קיא.) שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא יתגרו באומות, ואמר רבי אלעזר: אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל אם אתם מקיימין את השבועה מוטב, ואם לאו אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה. ורואים בחוש שכל אלו שעלו להר הבית והתגרו בישמעאלים על ידי זה גרמו שהם מתפרעים והורגים יהודים חפים מפשע.
הרי שלך לפניך שאסור באיסור חמור לעלות להר הבית עד עת בא דברו, שהקדוש ברוך הוא בעצמו יבנה לנו את בית המקדש.