בעלי מחשיב את עצמו לחסיד ברסלב, אבל בכל מה שקשור לשלום בית הוא ממש לא בסדר. האם תוכלו לכתוב לו מכתב?
בעלי מחשיב את עצמו לחסיד ברסלב, ובאמת הוא מתפלל באריכות ולומד תורה, אבל בעניין שלום בית הוא מתנהג ממש לא טוב - יכולים לעבור שבועות שהוא לא מדבר איתי, כל הזמן יש לו הערות וטענות על כל דבר קטן, והגרוע מכל מבחינתי זה שבכל מה שקשור אליי או אל הילדים הוא קמצן גדול וכועס עליי שאני מעזה לבקש
מאת מירב: בעלי מחשיב את עצמו לחסיד ברסלב, ובאמת הוא מתפלל באריכות ולומד תורה, אבל בעניין שלום בית הוא מתנהג ממש לא טוב – יכולים לעבור שבועות שהוא לא מדבר איתי, כל הזמן יש לו הערות וטענות על כל דבר קטן, והגרוע מכל מבחינתי זה שבכל מה שקשור אליי או אל הילדים הוא קמצן גדול וכועס עליי שאני מעזה לבקש…
אני אובדת עצות ולא יודעת מה לעשות, ולכן אני פונה אל הצדיק בבקשה מעומק הלב שתכתבו לו מכתב, ואולי זה יעזור כי רק אתם מצליחים להשפיע עליו. תודה רבה וחג שמח.
תשובה:
בעזה"י יום ד' לסדר אחרי ט' ניסן ה'תשע"ד
שלום וברכה אל חנן נ"י
מה אומר לך צר לי מאד לכתוב לך את השורות האלו, שמספרים לי איך אתה מתנהג עם אשתך, פשוט אתה מתאכזר אליה, ולא עוזר לה כלום, ולכן באתי בשורותיים אלו להזהירך ולבקש אותך, זכור גם זכור מה שרביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן רס"ד) שצריכים לכבד ולייקר את אשתו. כי אמר הלא הנשים הם סובלות צער ויסורים גדולים מאד מאד מילדיהם, צער העיבור והלידה והגידול, כאשר ידוע לכל עוצם מכאובם וצערם ויסוריהם בכמה אופנים הקשים וכבדים מאד מאד וכו' וכו', על כן ראוי לרחם עליהם ולייקרם, ולכבדם.
וכן אמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא נ"ט.) 'אוקירו לנשייכו כי היכי דתתעתרו', [תכבדו ותייקרו את נשותיכם כדי שתהיו עשירים], וכן אמרו (יבמות ס"ג.) 'דיינו שמגדלות את בנינו ומצלת אותנו מן החטא', ולכן צריכים לכבד ולייקר אותם מאד מאד, וזה יסוד גדול בחסידות ברסלב, שהבעל מוכרח לעזור לאשתו, ואם הוא רוצה להיות מקורב אל רביז"ל ולציית אותו, עליו הדבר הראשון לעזור לאשתו בכל המובנים, כי רביז"ל הקפיד על דברים אלו מאד מאד, על אלו שמשפילים את נשותיהם, ומי שהיה לו סכסוך עם אשתו, רביז"ל לא רצה לקבל אותו לגמרי, ולא רצה אפילו לראות אותו, וידוע הסיפור שהיה בשבועות או בחנוכה, שאמר רביז"ל בעת שהיה יושב על השולחן עם אנ"ש: "ווער האט דאס אין זיך אזא עזות, צו האבן ביי מיין טיש א הרהור רחמנא ליצלן, איך מיין ניט טשערינער, ניט ברסלב'ר, ניט טעפליקער", [מי יש לו את העזות שיהיה לו הרהור רע בשולחני, איני מתכוון על אנשי שלומינו מעיר טשערין, ולא מעיר ברסלב, ולא מעיר טעפליק], וטיראוויצער לא הזכיר, והבינו אנשי שלומינו מי הוא האיש הזה, כי היה שם אחד מטיראוויצע שלא היה לו שלום בית כשתי שנים, ותיכף קם רביז"ל מן השולחן ונכנס לחדרו, והאיש הזה שלא היה לו שלום בית עמד על הפתח ובכה הרבה מאד, וגם אנשי שלומינו ביקשו מרביז"ל בעדו, עד שהבטיח שיחזור לביתו וישלים מיד עם אשתו, ואז יצא רביז"ל מחדרו, והמשיך את סדר הנהגתו בשולחנו הטהור, רואים מכל זה איך שרביז"ל הקפיד על שלום בית, ואם לא היה שלום בית לא רצה לשבת אפילו באותו שולחן איפה שהאדם הזה יושב.
ולכן אני מאד מבקש אותך אחרי שראית נסים ונפלאות שעשה עמך הקדוש ברוך הוא, עד שהתחתנת, וקיבלת אשה יוצאת מן הכלל כליל המעלות, אבל אתה מתאכזר נגדה באכזריות גדולה, אתה נעלם רוב היום ורוב הלילה מהבית, ולא עוזר לה עם הילדים, ועל כולם אתה מקמץ ממנה ואתה לא נותן לה אפילו פרוטה אחת על צרכי הבית וכו', וכן כשהיא רוצה לקנות משהו לילדים, אני לא יודע מאיפה לקחת את הדרכים האלו? זה פשוט רשעות ואכזריות גדולה מאד מאד, כי כבר אמרו חכמינו הקדושים (כתובות נ'.) על הפסוק (תהלים ק"ו ג') "אשרי שומרי משפט עושה צדקה בכל עת", וכי אפשר לעשות צדקה בכל עת? דרשו רבותינו שביבנה ואמרי לה רבי אליעזר זה הזן בניו ובנותיו כשהן קטנים; הרי שלך לפניך שהצדקה הראשונה צריכים לתת לאשה ולילדים, ולבסוף אתה מתאכזר נגדה, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך תראה לשנות את כל הגישה שלך, כי אחרת יהיה פה גירושין בלי שום ספק, כמה אתה חושב שאשתך יכולה לסבול?
אני מאד מאד מתפלא עליך, היית זרוק לכל הרוחות וכו', ועד שהחזרתי אותך בתשובה וכו', ועד שחיתנתי אותך וכו', בשעה שאף אחד לא רצה להסתכל עליך לרבות המשפחה שלך וכו', ולבסוף אתה כל כך מתאכזר לאשתך בצורה איומה וכו', אתה צריך מאד להתבייש, ובפרט בענייני קמצנות שאתה קמצן גדול מאד מאד, ולא נותן לאשתך כלום, וידוע מה שמובא (תיקוני זוהר בהקדמה ב) קמצן נבל בממוניה נבל שמיה, דלאו איהו נדיב ולאו איהו מזרעא דאבהן דאתמר עלייהו (תהלים מ"ז י') "נדיבי עמים נאספו", דהא קמצן איהו עני הדעת, בתר דלא עביד טיבו למארי תורה למהוי מחזיק בידייהו, [מי שהוא קמצן עם כספו, בזה הוא מראה ששמו הוא נבל, ואינו מזרע אבותינו אברהם יצחק ויעקב שהם היו נדיבים, ומי שהוא קמצן מראה לדעת שאין לו שכל, ובפרט שלא רוצה לעשות טוב עם אלו שלומדים תורה, ויהיה מחזיק בידם].
וידוע מה שאמר הרב הקדוש הרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע (נועם אלימלך – פרשת מקץ) על הפסוק "ותעש הארץ לקמצים" רמז שצריך האדם להיזהר מאד ממידות קמצנות וכילית, כמו דאיתא בספר הישר לרבינו תם, אם יהיה אדם כילי היינו קמצן אין זאת המידה הרעה לבדה בו, רק אחרת מלבד אלה, וזאת עלתה על כולנה, וסוף דבריו על כן אי אפשר לכילי להיות עובד השם, עיין שם דבריו המתוקים האמיתים באורך, וזהו "ותעש הארץ" וגו', דהיינו יוסף היה מתקן את הארץ בשבע שני שבע את מידות הקמצנות שבהם וזהו "לקמצים", כי אין לך אדם נמלט ממידה זו, אם לא כולו יש בו מקצתו, ויש אשר בהם אפילו קצת מקצת מהקמצנות, וצריך האדם להסיר עצמו ממידה רעה זו, עיין שם.
ולכן אני בא ומתרה בך, אם אתה לא תחזור בתשובה שלימה ותשנה את הגישה שלך נגד אשתך, ההכרח יהיה שיהיה גט, ותגרום צער ובושה לעצמך ולכל המשפחה, וכמובן גם אלי שמסרתי את נפשי בשבילך.
אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שהדיבורים האלו יכנסו בתוך לבך.