מכתבי כ"ק מוהרא"ש שליט"א • לגברים • חודש תשרי ה'תשע"ב | ||
|
||
כדי להגיע למכתב מסויים, לחץ על תאריך המכתב:
המכתב החדש | ה' תשרי | ח' תשרי | י"א תשרי | י"ג תשרי | י"ח תשרי | י"ט תשרי | כ"ה תשרי | כ"ו תשרי | כ"ז תשרי | כ"ח תשרי | כ"ט תשרי | ל' תשרי |
||
|
||
בעזה"י יום ב' בין כסה לעשור ה' תשרי התשע"ב שלום רב אל … נרו יאיר ויזרח חסדי השם יתברך שזכינו להיות אצל הקיבוץ הקדוש שלנו שרביז"ל הפליג במעלת האדם אשר זכה להיות אצלו בראש השנה עד שגזר ואמר (חיי מוהר"ן סימן ת"ג) שכל מי שהיה אצלו בראש השנה ראוי לו לשמח כל השנה כולה וזה סובב על כלל אנשי שלומינו אפילו שלא היו בציונו מצד אונס וכדומה רק התפללו יחד בהתקשרות אליו זה גם כן נקרא עם הקיבוץ שלו וכמו שאמר מוהרנ"ת ז"ל איפה שמתקבצים עשרה מאנשי שלומינו ראוי להסתופף ראשו עמהם על אחת כמה וכמה מי שזכה להיות אצלו באומין בודאי ראוי לו לשמוח מאד.
|
||
בעזה"י יום ה' בין כסא לעשור ח' תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י הנה אנחנו עומדים יום אחד לפני יום הדין הקדוש והנורא, שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא וישלח) כי גדול יום הוי"ה ונורא מאד, זה יום הכיפורים; ואמרו (ראש השנה ט.) "ועניתם את נפשותיכם בתשעה" וכי בתשעה מתענין והלא בעשירי מתענין אלא לומר לך כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי; ולכן ראוי לנו להתעורר בתשובה שלימה היום הזה מאד מאד, ועיקר התשובה צריך להיות על עבירות שבין אדם לחבירו, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (יומא פ"ה:) עבירות שבין אדם למקום יום הכיפורים מכפר, עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חבירו, וזה לא יועיל שום דבר, עד שאדם לא מרצה את חבירו שפגם בו, אין לו מחילה. ולכן אשרי מי שמבקש סליחה מחבירו שציער אותו, כי אחרת לא יקובל תשובתו, ואל תיקח את זה בקלות, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (פרקי דרבי אליעזר פרק מ"ה) ראה ס"מ שלא נמצא בהם חטא ביום הכיפורים, אמר לפניו רבונו של עולם יש לך עם אחד בארץ כמלאכי השרת בשמים, וכו', היינו אפילו הס"מ הרשע שמקטרג כל השנה על עם ישראל, כי זה עיקר עבודתו להסית ולהדיח אחד נגד השני וכו', אבל כיון שרואה שביום הכיפורים עם ישראל באחדות אחד ואחד אוהב את השני, בזה הוא מתבטל לגמרי ואין לו כח לקטרג, ואמרו חכמינו הקדושים (ויקרא רבה פרשה כ"א סימן ד') בימות החמה שס"ה יום, השטן גימטריא שס"ד, שכל ימות השנה השטן מקטרג וביום הכפורים אינו מקטרג אמרו ישראל לפני הקדוש ברוך הוא אם תחנה עלי מחנה של סמא"ל לא יירא לבי שהבטחתני בזאת יבא אהרן אל הקדש; ולכן זכור וגם זכור, אם תקבל על עצמך עכשיו לפני יום הכיפורים לבקש סליחה וכפרה מבני אדם שביישת וציערת וכו' וכו', הס"מ פיו הטמא יסתם, כי אין לו שליטה על עם ישראל שמאוחדים יחד, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך, קח את עצמך בידיך, מיום כיפורים הזה קבל על עצמך להתפלל בכל יום במנין, שאז הוא עת רצון כמאמרם ז"ל (ברכות ח.) מאי דכתיב (תהלים ס"ט) "ואני תפלתי לך הוי"ה עת רצון" אימתי עת רצון בשעה שהצבור מתפללין; ואמרו (שם ו.) מנין לעשרה שמתפללים בבית הכנסת ששכינה עמהם, שנאמר (תהלים פ"ב א') "אלקים נצב בעדת אל"; וכן תקבע לעצמך ללמוד בכל יום מקרא, משנה, גמרא, וכו', אז נכון לבך יהיה בטוח שתהיה הכי עשיר בעולם, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (שבת קכ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד; אשרי מי שיקבל על עצמו ללמוד בכל יום את השלש לימודים האלו מקרא משנה גמרא, ולא יחסר לו יום אחד, אזי נכון לבו יהיה בטוח שהקדוש ברוך הוא ישפיע עליו השפעה גדולה, וכן ימחול לו על כל עוונותיו, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ראש השנה פרק ד' הלכה ח') כיון שקיבלתם עליכם עול תורה מעלה אני עליכם כאילו לא חטאתם מימיכם.
|
||
בעזה"י יום א' מחרת יום הכיפורים שם השם [י'] ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י הנה היום נקרא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"ו) מחרת יום הכיפורים שם הוי"ה, כי אחר שנמחל עוונותינו, מתחיל להאיר שם הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו לכל בר ישראל הרוצה להאיר על נפשו אורו יתברך וכו' עיין שם, ויש לומר בפשיטות, כי יש ד' ימים בין יום הכיפורים לבין חג הסוכות, ואלו הד' ימים כל יום הם נגד אות אחד משם הוי"ה ברוך הוא וברוך שמו, ובימים אלו עם ישראל עסוקים בלעשות מצוות, ולכן אין זמן בימים אלו לחטוא, כי הם עסוקים במצוות, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ילקוט ויקרא רמז תרנ"א) מיום הכיפורים עד החג כל ישראל עסוקין במצות זה עוסק בסוכתו וזה עוסק בלולבו וביום טוב הראשון של חג הם נוטלין לולביהן ואתרוגיהן בידיהן. ומקלסין להקדוש ברוך הוא והקדוש ברוך הוא אומר להן כבר מחלתי לכם על מה שעבר מכאן ואילך חשבו עונותיכם לפניכם. לפיכך אמר ביום הראשון ראשון לחשבון עונות, וכן הוא (תנחומא אמור) "ולקחתם לכם ביום הראשון" וכי ראשון הוא והלא ט"ו יום הוא? ואת אמרת ביום הראשון אלא ראשון הוא לחשבון עוונות, ולכן אלו הארבע ימים שבין יום הכיפורים לבין חג הסוכות, מאיר שם הוי"ה ברוך הוא יתברך שמו למי שנשמר מעבירות, ובפרט מלשון הרע ורכילות וליצנות וכו', ולכן ראה לנצל את הארבע ימים האלו בקדושה ובטהרה, ותרבה לעשות מצוות, הן בניית הסוכה ולקשטו ולצרף את ילדיך שיעזרו לך לבנות את הסוכה, שזה חינוך הכי יפה, וכן תראה לקנות את הד' מינים בנוכחות ילדיך, כדי שיראו מה זה קניית מצוות וכו' וכו', ובכלל טוב מאד שכל אחד יצרף את ילדיו וישתף אותם לקדושת החג, כדי שיתחנכו במצוות, ואף שאני יודע שבימים אלו כל אחד טרוד במצוות, עם כל זאת אל תשכח ללמוד היום את הדף היומי חולין ק"ה, אשר הוא דבר גדול מאד, וזה ישמור אותך מכל רע, ואל תסתכל על אף בריה שבעולם, ואפילו שאתה לא מבין, תעשה כל מיני מאמצים שבעולם לגרוס דף גמרא, כי זה חיות להנפש, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה יט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר; ולכן שאף אחד לא יבלבל לך את המוח והדעת שזה לא נקרא לימוד וכו', אני מאד מבקש אותך אל תהיה בטלן, תגנוב מידי פעם חמש דקות לדבר אל הקדוש ברוך הוא, אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זה הצלחה נצחית, אנשים חושבים שדבר זה לדבר אל הקדוש ברוך הוא, זה על מנת שתעלה לרקיע, אבל אף אחד לא מתאר לעצמו אשר כל דיבור שמדברים עמו יתברך, זה בוקע רקיעים, ומי יתן שהיית מרגיל את עצמך לקחת שעון בידיך, ולדבר חמש דקות, שזה לא דבר כל כך קשה וכו', וכן בכל פעם עוד חמש דקות וכו', עד שבמשך היום יצטרף לשעה שלימה, ותהיה חזק בזה, ובפרט בימים האלו שכל בר ישראל טרוד במצוות, ולכן אשרי מי שחי עם חשבון הנפש וכו' וכו', ראה להתרחק מליצנים שהם הכי מסוכנים, כי ליצנים הם בדרך כלל בעלי עבירה, כמו שכתוב (שמות י"ג י"ז) "ולא נחם אלקים" ודרשו חכמינו הקדושים (מדרש אגדה) שהפלשתים ליצנים היו, ועם ליצנות היו מבטלים את כל הנסים והנפלאות שעשה הקדוש ברוך הוא עם עם ישראל, וידוע שהפלשתים היו נואפים גדולים מאד, כמו שכתוב (בראשית י' י"ד) "ואת פתרוסים ואת כסלוחים אשר יצאו משם פלשתים", ופירש רש"י והוא מהמדרש (בראשית רבה פרשה ל"ז סימן ה') שהיו נואפים גדולים וכו', עיין שם, ולכן אם תשמע שאחד מתלוצץ וכו', ובפרט מצדיק הדבוק בו יתברך, תדע לך שהוא בעל עבירה, ומסכן שמגלה את פרצופו הטמא וכו', וכבר אמרו חכמינו הקדושים (שיר השירים רבה פרשה א' פסקה כ"א) מה השמן הזה כוס מלא אינו מזרזיף כשאר כל המשקים כך דברי תורה אין מזרזפים בדברי ליצנות מה השמן הזה כוס מלא שמן בידך ונפל לתוכו טיפה של מים ויצאת כנגדה טיפה של שמן כך אם נכנס דבר של תורה ללב יצא כנגדו דבר של ליצנות נכנס ללב דבר של ליצנות יצא כנגדו דבר של תורה.
|
||
בעזה"י יום ב' מחרת יום הכיפורים שם השם [ה'] ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י הנה אנחנו מכינים את עצמינו אל חג האסיף שהוא חג הסוכות, ונקרא אסיף על שם הפסוק (שמות כ"ג ט"ז) "וחג האסיף בצאת השנה באספך את מעשיך מן השדה", שאז מתאסף כל מה שקיבלנו בראש השנה אל תוך הסוכה, שהיא המסככת אותנו בשכינת עוזו יתברך, ולכן נקרא גם חג שמחתינו, כי אין עוד שמחה יותר גדולה מזו כשבר ישראל מסוכך עם שכינת עוזו יתברך, שמרגיש את הקדוש ברוך הוא שמסבב אותו כל כולו, ומה גם שלוקחים את הד' מינים שהם כנגד צדיקים בינונים רשעים, ומקשרים את זה אל הצדיק, והצדיק מעלה את כולם אליו יתברך, וזה המעלה הנוראה והנפלאה של אדם שמקורב אל צדיק אמת הדבוק בו יתברך, ולכן עלינו לשמוח מאד מאד שאנחנו יודעים מרביז"ל שהוא הצדיק האמת שבדור הזה, וראוי לנו להתמיד ביותר בספריו הקדושים, המחזקים ומאמצים ומעודדים ומשמחים את כל הירודים והנפולים והמושלכים בתאוותיהם הרעות וכו' וכו', ואין עוד מצוה שאדם נכנס כל כולו בתוך המצוה כמו מצוות סוכה, שאמרו צדיקים שנכנסים עם המגפיים המלוכלכים וכו', וזה מרמז שאדם שאפילו שיהיה כמו שיהיה, עם כל זאת כשנכנס אל תוך הסוכה שנקרא צילא דמהימנותא, צל האמונה, הקדוש ברוך הוא מוחל לו על הכל, כי כך אמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן ל"ג) על ידי אמונה יסלח לך הקדוש ברוך הוא על כל עוונותיך, ולכן ראוי לנו לשמוח מאד מאד עכשיו בד' ימים האלו בין יום הכיפורים ובין חג הסוכות, שאמר מוהרנ"ת ז"ל (לקוטי הלכות סוכה הלכה ב' סימן א') שהם כנגד ד' בגדי לבן שנמשכים מיום הכיפורים לבנוניות שהם נקיות המוחין, שעל ידי זה נתכפר העוונות, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ט), ולכן בהד' ימים האלו צריך אדם לשמור מאד מאד על מח מחשבתו, רק לחשוב איך יכולים לעשות את רצונו יתברך, לבנות סוכה ולייפותו עם נוי סוכה, וכן לקנות את הד' מינים הקדושים שבהם נזכה לנענע לארבע רוחות העולם, לגלות ולפרסם אשר אין בלעדו יתברך כלל, שזה השמחה הכי גדולה שאדם יודע שאין בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ולכן בימים אלו כדאי לעסוק במצוות מעשיות, ובפרט לצרף את הילדים שהם יעזרו לבנות את הסוכה, וזה מעיקרי החינוך שעוד מגיל קטנות ידעו איך בונים סוכה וכו', ומה ההלכות של הסוכה וכו', ומה הטעם של הסוכה, שראוי לכל אבא להסביר לבנו, וצריכים מאד מאד לשמור בד' ימים האלו לא להיות בכעס ובקפידות וכו', כי בהד' ימים האלו מאיר שם הוי"ה ברוך הוא בהתגלות נורא ונפלא מאד, אשרי מי ששומר עצמו בד' ימים האלו לא להיות בכעס ולא להתעצבן וכו' וכו', רק לעסוק במצוות סוכה ובקניית ד' מינים. שוב פעם באתי לעורר את תשומת לבך שהחנות "ברסלב סנטר" שייך לי, וכל כוונתי עם החנות הזה לזכות את הרבים, וזה עוד כלי לגלות את הקדוש ברוך הוא, ואתה לא יכול לתאר ולשער את גודל ההצלחה שזכיתי עם החנות הזה, כי עד עכשיו כבר חצי מתושבי המקום נכנסו לקנות איזה חפץ של קדושה, זה כיפה, זה מזוזה, זה טלית, זה סידור ומחזור וכו' וכו', וזה מרענן את הלב שרואים שעם ישראל הם עם קדוש מאד, ורוצים לעשות את רצונו יתברך, אבל לא היה מי שיביא להם את היהדות, כי לצערינו הרב מי שכן היה צריך להביא את זה, הוא עסוק בלהשיג תקציבים וכו' על מוסדות פיקטיביים וכו', ואיך יכולים לעשות פירודים בין נשמות ישראל וכו', ישלם לו הקדוש ברוך הוא כגמולו, ואנחנו נמשיך לקרב את כלל נשמות ישראל אליו יתברך.
|
||
בעזה"י יום ד' ערב חג הסוכות שם השם [ה'] ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י חסדי השם יתברך שאנחנו נכנסים לחג האסיף, שבו אנחנו מאספים את כל התפילות והדמעות ששפכנו אליו יתברך במשך כל השנה, ובפרט בראש השנה וביום הכיפורים, וכן את כל העגמת נפש הצער והיסורים העלבונות והבזיונות החירופין והגידופין, והחלישות הדעת שהיה מנת חלקינו במשך כל השנה, הכל נכנס בתוך הסוכה, ומזה נעשה השמחה הגדולה, כי אז מתאספים בתוך צילא דמהימנותא, הכל בכל מכל כל וכו' שעברנו במשך כל השנה, ונעשה מזה מצוות, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ב) על הפסוק (ירמיה פרק נ') "ביום ההוא יבוקש את עון ישראל ואיננו" כשבר ישראל עושה תשובה, אזי נתהפך כל העוונות לזכויות (יומא פו:), ואמר מוהרנ"ת ז"ל בשביל זה מצוות סוכה זה הסכך שבא מפסולת גורן ויקב וכו' וכו', היינו מכל מה שעבר על האדם כל השנה, ועכשיו בחג הסוכות עושים תשובה מאהבה, ומרוב שמחה הכל נתהפך לטובה, בשביל זה נקרא גם החג הזה זמן שמחתינו, כי אין עוד שמחה שמכל הצרות והיסורים והמרירות וההרפתקאות שאדם עובר כל השנה נתהפך למצוות ולזכויות, ולכן אני מאד מבקש אותך שתהיה שמח כל החג, ותשמח את אשתך ואת בני ביתך וכו', כי העיקר היא שמחת החג, ונכנסים בסוכה הקדושה שנקרא צלא דמהימנותא, צל האמונה, ואם זוכים לדעת האמת, מרגישים איך ששכינת עוזו יתברך מסבב אותנו, אשר אין עוד שמחה יותר גדולה מזו, שמרגישים את אמתת מציאותו יתברך שמסככך עלינו, "ובצל כנפיך תסתירנו, וקדושת שמחת הסוכה תכניס בנו" אני מאד מבקש אותך שתשמור כל חג הסוכות לא להיות בעצבות ובעצלות וכו', ומכל שכן לא להיות בכעס וכו', אלא להיות שש ושמח וסבלן גדול, ואל תחסר יום אחד מללמוד את הדף היומי, וזכור גם תזכור שכל זמן שתדפדף את הדף גמרא אתה תהיה שמור לא לעזוב את היהדות וכו', ולא תתקרר מאמונה הקדושה, כי לימוד גמרא עולה על הכל, ושומרת את האדם מכל נגע ומחלה וכו', וממשיך עליו ד' מלאכי השמירה, ג'בריאל מ'יכאל ר'פאל א'וריאל, שהם ראשי תיבות ג'מ'ר'א', ואל יהיה דבר זה קל בעיניך, וכל כך חבל שמחסרים יום אחד, אפילו שאינו מבין כלום, ראוי לעבור ולגרוס את הדף גמרא, כמאמרם ז"ל (עבודה זרה יט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר.
|
||
בעזה"י יום א' חול המועד סוכות ח"י תשרי הילולא דרביז"ל ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נרו יאיר ויזרח אף שאין לכתוב בחול המועד אבל בענין דבר האבד הכל התירו, ובפרט שאני רוצה לעורר על נקודה הכי עיקרית ביהדות וכו', וזה יהיה ממש דבר האבד אם לא אכתוב לך.
|
||
בעזה"י יום ב' חול המועד סוכות י"ט תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתעשה כל מיני מאמצים שבעולם להיות אך ורק בשמחה, כי עיקר חג הסוכות היא מצוות השמחה, היום היא יום ההילולא של הגר"א, וכבר כתבתי ואמרתי בשמו שהמצוה הכי קשה לקיים זה להיות בשמחה כל שבעת ימי החג, וזה בא לאדם יותר קשה מכל העבודות שבעולם, ולכן ראה להכריח את עצמך עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, ותאמין לי אם תקבל על עצמך להיות רק בשמחה, אזי שכינת עוזו יתברך יגן עליך, ולא יחסר לך שום דבר, כי מי שהוא תמיד בשמחה סימן שהוא מרכבה לשכינת עוזו יתברך, ולכן לא בחינם שרביז"ל הזהירנו כל כך על מדת השמחה, ובפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קס"ט) אם אדם תמיד שמח הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר אותו שלא יבא לידי פגם הברית; ולכן הסוכה נקראת צל האמונה זכר לענני כבוד, ואותם שפגמו בברית היו העננים פולטין אותם וכו', ולכן כל מי שזוכה לקיים מצוות סוכה ושמח עם הסוכה, בזה מראה ששכינת עוזו יתברך נמצא אצלו, ולכן ראוי לך לשמוח מאד מאד שתהלה לאל אנחנו יהודים מאמינים בהקדוש ברוך הוא, ונמצאים בתוך הסוכה שהקדוש ברוך הוא מסכך עלינו.
|
||
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ה תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתתחיל את החורף הארוך עם שמחה, שתקבל על עצמך שאף פעם לא תהיה עצוב וממורמר ומדוכא וכו' וכו', ואף שאני יודע שזה הדבר הכי קשה, עם כל זאת דע לך שכל הצלחת האדם תלוי רק כפי מידת השמחה שלו, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה חלק ב' סימן א') מי שהוא שמח תמיד על ידי זה הוא מצליח; כי השמחה מרחבת את הדעת (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י'), אבל תיכף ומיד כשיש לאדם הרחבת הדעת גדלות המוחין, הוא אף פעם לא יהיה בכעס, רק הוא יהיה סבלן גדול מאד, אשר אין עוד מדה יותר חשובה בחיי יום יום כמו מדת הסבלנות, כי הסבלן הוא המצליח, וככל שאדם יותר סובל ומתאפק ואינו כועס, בזה הוא מצליח בחיי יום יום, ורואים שכל אדם שנעשה כשלון בחייו הפרטי, זה רק כשמאבד את הסבלנות שלו, וזה בא מבלבול הדעת, כי מי שדעתו שלם הוא סבלן הן בביתו והן בחוץ, ואז הוא מצליח, וכבר אמר החכם "אין גבורה כהתאפקות" ולכן תעשה לעצמך קבלה חזקה שכל החורף תהיה רק בשמחה, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן ה') השמחה של מצוה היא מעוז לאדם; ואמר (שם סימן כ"א) על ידי שמחה תפיסת המח נתגדל. ולכן אני מאד מבקש אותך שתעשה כל מה שביכלתך רק להיות בשמחה, אני יודע שזה הדבר הכי קשה לבקש ממך, אבל מצד שני אם תקבל על עצמך יהיה איך שיהיה להיות רק שמח, בזה אתה קונה לעצמך דעת ושכל, וכשיהיה לך דעת ושכל, אף פעם לא תתעצבן על אשתך ועל ילדיך וכו' וכו', ובכלל לא תהיה איש מופרע ופרוע וכו'.
|
||
בעזה"י יום ב' לסדר נח כ"ו תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתתחזק בשמחה עצומה, כי אין עוד דבר חשוב כמו שמחה, ובפרט אנחנו שזכינו להתוודע ולהתקרב אל רבי אמת כזה, עלינו לשמוח מאד מאד על נועם חלקינו, על אשר בנחל שם גורלינו, ולכן ראוי לנו לשמוח מאד מאד, ולומר בכל יום אשרינו ועוד פעם אשרינו, בעיר טעפליק, היה גר אחד מאנשי שלומינו ושמו היה ר' פייבל, אולם תושבי העיר כנוהו בשם "פייבלי אשרינו" מפני שהיה נוהג לקום בכל לילה ולילה בעת חצות ולומר את סדר תיקון החצות בבכיות עצומות, ובכה הרבה על חורבן בית המקדש וכו', ועל צרות ישראל וכו', ועל צרותיו הפרטיים וכו', ולאחר שגמר את אמירת התיקון חצות, לרוב שמחתו ששמח בזה שזכה לעמוד ולהתעורר בעת רצון כזה, וגם להתבודד אז עמו יתברך, ולשפוך שיח ותפלה, אזי נכנס בו אחר כך שמחה עצומה, עד שהיה מתחיל לרקוד ולזמר לעצמו התיבות "אשרינו מה טוב חלקנו ומה נעים גורלינו" וכו', והנה מוהרנ"ת ז"ל בכל פעם כשהיה בא לבקר בטעפליק, היה ר' פייבל בא לקראתו ומקבלו בשמחה עצומה, פעם כשהגיע מוהרנ"ת ז"ל לעיר, ולא בא ר' פייבל לקראתו בין שאר אנשי שלומינו שבאו לקבל פניו כנהוג, שאל מוהרנ"ת ז"ל את אנשי שלומינו היכן ר' פייבל? ועמדו כמתמיהים, כי לא הבינו תחילה למי מתכוון, עד שנענו מעצמם ואמרו אה, כוונתכם בודאי על פייבלי אשרינו? הוא כבר נפטר והלך לעולמו, באמרם זאת, הבחין מוהרנ"ת ז"ל שמשום מה הוא ללעג בעיניהם, ענה ואמר מוהרנ"ת ז"ל "ובכן אומר לכם, עונש עולם התוהו שיענש ר' פייבל, יהיה שיקום שם בחצות הלילה ויערוך את התיקון, ולאחריה ירקוד ויזמר לעצמו אשרינו, ולאדם אחר מה יהיה עונש עולם התוהו? כפי מעשיו שעשה בעולם הזה, "נו, נו, זאג איך אייך זיין עולם התוהו וועט זיין אז ער וועט דארט אויפשטיין חצות און טאנצן אשרינו", ורצה מוהרנ"ת ז"ל להחדיר באנשי שלומינו שלא יהיה קל בעיניהם דבר זה, שהחייה את עצמו כל ימי חייו עם זה שמקורב אל רביז"ל, אדרבה השמחה הזו זה יועיל לו גם בעולם הבא, ואפילו אם חס ושלום יענש בעולם התוהו וכו', זה יהיה העונש שלו שגם שמה יערוך חצות ויתבודד וירקוד אשרינו, אשרינו וכו' וכו', ומה יהיה העולם התוהו של אחרים, רחמנא לישזבן כל אחד כפי מעשיו המגונים והגרועים וכו' וכו', ולכן עלינו לשמוח בכל יום ויום ולומר אשרינו מה טוב חלקינו ומה נעים גורלינו שזכינו להתקרב אל רביז"ל, אשרי מי שמחזק את עצמו בדבר זה, וגם אני אומר על קהילתינו הקדושה שבכלליות אין קהילה קדושה כזו וכו', מה סך הכל יכולים להגיד עלינו, שהעולם התוהו שלנו יהיה שאנו שמחים ועליזים יחד, ומשתדלים מאד שיהיה אהבה ואחווה בינינו, ואיש את רעהו יאמר חזק, ולומדים כל יום קצת מקרא חומש ורש"י עם התרגום מפרשת השבוע, וכמה פרקים משניות, והעולה על הכל דף היומי וכו' וכו', כל אחד כפי השיעורים שלו, ויוצאים להפצה וכו', מתפללים את השלוש תפלות במנין דייקא, ומכניסים כמה פרוטות לצדקה בקופת הצדקה וכו' וכו', אזי למה אנחנו צריכים להיות בעצבות ובמרירות ובדכאון, ולהיות שבורים וכו' וכו', עלינו לשמוח על נועם חלקינו, ואני מאד מבקש אותך שתעשה כל מה שביכולתך רק להתאחד עם אנשי שלומינו יחד, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא נצבים) בנוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה של קנים שמא יכול לשברם בבת אחת ואלו נוטל אחת אחת אפילו תינוק משברן וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת.
|
||
בעזה"י יום ג' לסדר נח כ"ז תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י מאד מאד אני מבקש אותך שתעשה כל מה שביכולתך להתפלל בכל יום את השלוש תפלות במנין דייקא, כי אתה לא יכול לתאר ולשער את גודל הזכות של בן אדם שמקפיד להתפלל את השלוש תפלות במנין דייקא, וכוונה של מנין להתחיל מהתחלת התפלה עד סופו במנין, לא כמו שנוהג בעולם שבאים באמצע התפלה, ומקצרים וכו', ואחר כך גומרים עם הציבור, זה לא נקרא תפלה בציבור, וידוע אצלינו שרביז"ל הקפיד על זה יותר מהכל, שלא לדלג חלקים מהתפלה, כי התפלה הקדושה נתקן לפי סדר העולמות, וכשאדם מחסר כמה מזמורים, הוא גורם לעצמו נזק רב מאד שהוא לא קולט וכו', וכן הזהיר האריז"ל שלא לדלג מהמזמורים, כי הכל נתקן על פי רוח הקודש וסדר העולמות, וכן אמר המגיד להבית יוסף שישמור מאד לא לדלג שום מזמור, אלא להתפלל מהתחלת התפלה עד הסוף, ובזה בורא אדם לעצמו אורות וצינורות שישפיעו לו את השפע, ולכן אני מאד מאד מבקש אותך, מתי שאתה בא לבית הכנסת, תקבץ איתך עוד תשע אנשים ותעשו מנין, לא לדלג בתפלה כמו שנהוג ברוב המקומות, באים באמצע התפלה וחושבים שזה רכבת וכו', וקפצתי על הרכבת ואני כבר נוסע ביחד עם כל הנוסעים וכו', ואני מוכרח להגיד לך אף שזה נראה דבר קטן, אבל תאמין לי שכל העתיד שלך של כל היום, תלוי כפי שמתפללים במנין, וזה ברור, וחבל מאד שתפסיד במו ידיך מה שהקדוש ברוך הוא רוצה להשפיע עליך וכו.
|
||
בעזה"י יום ד' לסדר נח כ"ח תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י תאמין לי שראוי לנו לקפוץ בכל יום מרוב שמחה שאנחנו נמצאים בקהילה קדושה כזו, חממה של אמונה, אשר ידוע בין אנשי שלומינו שמוהרנ"ת ז"ל תמיד השתוקק לבנות קהילה כזו שאנשי שלומינו היקרים ירגישו אחד עם השני כמו אחים ויותר מזה, כמו שאמר החכם מכל אדם (משלי כ"ז י') "טוב שכן קרוב מאח רחוק", ונזכה להשתדך אחד עם השני וכו', ובאמת חלק גדול מזה זכיתי לבנות קהילה קדושה כזו שיכולים להתפאר עם הקהילה הזו בין כל הקהילות שבכל העולם כולו, אף אחד לא מתאר לעצמו שאנחנו נמצאים במדבר שמם, המלא נחשים ועקרבים וכו' וכו', ובפרט שהס"מ בעצמו נמצא פה, ומוסר אותנו על כל שעל ושעל וכו', ועושה את זה בתחכום כזה שאף אחד לא קולט שהוא עומד תחת זה, כמו הסיסמא המפורסמת שלו "אני לא מניח עקבות", כי הוא המסית והמדיח את תושבי המקום נגדינו וכו', הוא העושה פירודים בין תושבי המקום וכו', הוא מונע מהיהדות מתושבי המקום וכו', אף אחד לא יכול להאמין דבר כזה וכו', שואלים איך יכול להיות? וכו', אבל המציאות המרה מראה את האמת, כי הנה מאז שפתחנו את החנות "ברסלב סנטר", תושבי המקום הם הקליינטים הכי להיטים, זה קונה מזוזות, זה קונה תפלין, זה קונה ציצית וכו' וכו', ורואים בחוש רבונו של עולם מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ, יש לך עם קדוש, אבל שלחת מנהיגים סרוחים וכו', מפורסמים של שקר שמטעים את הבריות וכו', ולכן עלינו להתחזק ביתר שאת ביתר עוז להגביר את הקדושה והטהרה פה ביבנאל, שמכאן יתחיל הגאולה, כמובא בזוהר (וירא קיט.) יתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל וכו', עיין שם. וכן הוא (שמות ז:) בההוא זמנא יתער מלכא משיחא לנפקא מגו גנתא דעדן, מההוא אתר דאתקרי קן צפור, ויתער בארעא דגליל וכו', עיין שם. וכן הוא (שם ט.) וכדין יחזון כל עלמא דהא אתגלי מלכא משיחא בארעא דגליל, ויתכנשון ליה כל אינון דלעאן באורייתא, ואינון זעירין בעלמא, ובזכות ינוקי דבי רב יתתקף חיליה לאתגברא וכו', עיין שם, אני רק מבקש אותך שאנחנו צריכים לשמור על ילדינו, ולקרב אותם מאד מאד, כי רביז"ל הזהירנו מאד לא ללכת עם יד קשה עם ילדים, ואמר "אם כבר פועלים ביד קשה, צריכים לזכור אם היית הולך באהבה, היית פועל יותר", וזה דיבור מרביז"ל, ולכן עלינו ליישם את זה, אסור לתת מכות להילדים בשום פנים ואופן, וכמו כן אסור להשפיל ילדים ולכנות להם שמות, כמו שאסור להכות שום בר ישראל ולא להלבין את פניו וכו' וכו', כך אסור לעשות את זה לילדיו, וצריכים לזכור את זה טוב טוב.
|
||
בעזה"י יום ה' לסדר נח כ"ט תשרי ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נ"י היום זה ערב ראש חודש מר חשון, ואף שלא נוהגים לומר סדר יום כיפור קטן, כי כל חודש תשרי לא אומרים תחנון, עם כל זאת עליך לדעת שערב ראש חודש זה עת רצון גדול מאד, ולכן אם לא קשה לך, ראה לקפוץ להציון הקדוש של רבי מאיר בעל הנס, ולבקש רחמים עליך ועל כל בני ביתך וכו' וכו', כי ערב ראש חודש זה עת רצון גדול בשמים, ואנחנו נכנסים עכשיו בחורף ארוך מאד, וצריכים רחמים רבים שיהיה פרנסה בניקל וכו' וכו'.
|
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר נח א' דראש חודש מר חשוון ה'תשע"ב שלום וברכה אל … נרו יאיר ויזרח חסדי השם יתברך שזיכני להגיע אל קהילתינו הקדושה כאן ביבנאל שהיא קהילה מיוחדת במינה ואנחנו צריכים לשמור מאד מאד שלא יכנס הס"מ בנינו שכל עינינו רק להסית ולהדיח אחד נגד השני וכבר אמר רביז"ל (ספר המדות אות מריבה סימן פ"ח) אין מלמדין זכות על המסית היינו אף שכל דרך רביז"ל הוא רק לדון את הזולת לכף זכות כמובא בדבריו ז"ל(ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב) שצריכים לדון לכף זכות אפילו רשע גמור ומוהרנ"ת ז"ל מחדש (ליקוטי הלכות השכמת הבוקר הלכה א') שזה יהיה עבודת משיח צדקנו שידון את כולם לכף זכות וכך יחזיר את כולם בתשובה עם כל זאת מי שמסית ומדיח אחד נגד השני ומי שמסית נגד קהילה שלימה יראים ושלמים העוסקים בתורה מתוך הדחק ומחנכים את ילדיהם בדרך אבותינו ואבות אבותינו וכו' ואף על פי כן הוא מסית ומדיח נגדם ומשתדל לעשות ביניהם ועליהם מחלוקת עליו אומר רביז"ל אין מלמדים זכות על המסית.
|
||